A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójától, dr. Homolya Róbert úrtól kér tájékoztatást a Korrekt Vasutas Szakszervezet.
A korkedvezményes nyugdíj megszüntetésére, illetve a munkavállalók átlagosan gyatrának mondható egészségi állapotára tekintettel, 2021. október 18-án kelt levelünkben szakszervezetünk javaslatot tett a MÁV-ÉVEK Program jogosulti körének kiszélesítésére.
A vasutasok iránt érzett aggodalmunk indította, segítő szándékú gondolatébresztő felvetésünkre azonban Önöktől – hetekkel később – csupán csak egy kurta válaszra futotta, amely szerint a munkáltató a megkeresésünkben foglaltakat „lehetőség szerint megfontolja”.
(A nyelvészeken is kifogó mondat értelmezhetetlensége miatti kifogásomat, egy korábbi levelemben már Önnel megosztottam.)
Köztudomású az a sajnálatos tény, hogy a hosszú MÁV-munkaviszonnyal rendelkező vasutas munkavállalók közül sokan, a sokszor embert próbáló szolgálatokban eltöltött évek múlásával, párosulva a napi rendes munkaidő sommás felemelésével, az egyenlőtlen munkaidő beosztás rendkívül káros hatásaival, ráadásul a heti munkaidő kiadásakor a napi pihenőidő kiadásának az Alkotmánybíróság döntését semmibe vevő megtagadása miatt egyre rosszabb egészségi állapotba kerülnek.
Ugyanakkor a korkedvezményes nyugdíj megszüntetésével a MÁV-ÉVEK Programban való részvétel marad jószerivel az egyetlen lehetőségként arra, hogy a munkaköre betöltésére önhibáján kívül egészségügyileg alkalmatlanná vált vasutas munkavállaló méltóképpen zárhassa le az aktív vasutas pályafutását, és a napi megélhetési gondoktól mentesen, a jól megérdemelt méltányos körülmények között várhassa a nyugdíjba vonulásának időpontját.
Amelynek igénybevételére az említett – szociális – programban való részvételi szabályozás méltányossági alapon lehetőséget is biztosít.
Ám a bizakodásra okot adó ritka kivételektől eltekintve, az arra rászoruló, úgymond egyszerű vasutasok egyre ritkábban tudnak a nehéz sorsukat könnyítő, egyengető programba bekerülni.
Azonban tudomással bírunk arról, hogy az orweli képzelt Állatfarm történéseit idézőn, úgymond „nagy” Vasutas Szakszervezetek sok-sok éve teljes munkaidőben kikért tisztségviselői közül jó néhányan – legutóbb a VSZ egyik volt méltósága az általunk írtakra kiváló például szolgál – a MÁV-ÉVEK Programba minden gond nélkül bekerülnek és a munkaképes erejük teljében készülhetnek a nyugdíjas éveikre.
Hiszen a példaként említett volt választott tisztségviselő – hála Istennek – semmilyen egészségügyi gonddal nem küzd, tehát semmi, általunk ismert elfogadható ok nem indokolja, hogy a MÁV Zrt. kiemelt bérezéssel felmentse őt a munkavégzés alól, miután a Vasutasok Szakszervezete megszüntette a kikérését.
A KVSZ Elnöke a fentiekben dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató elé tártak alapján kéri – amennyiben megoldható a levelében felvetettek fontosságát is szem előtt tartó határidőn belüli, mondjuk a kézhezvételt követő három munkanapon belüli – az Mt. szerinti szíves tájékoztatását az alábbiakra vonatkozóan.
- ad. 1.
A 2019., 2020. és 2021. évben a MÁV csoportnál hány fő munkavállaló vált egészségügyi okokból munkaköre ellátására alkalmatlanná?
A tájékoztatás az alábbi adatokra terjedjen ki: a munkavállaló neme, életkora, munkaköre. - ad. 2.
Az ad. 1. pontban említettek közül és összességében a MÁV vállalatcsoportnál hány fő vasutasnak biztosították a MÁV-ÉVEK Programban való részvételt?
A tájékoztatás az alábbi adatokra terjedjen ki: a munkavállaló neme, életkora, munkaköre a MÁV-ÉVEK Programban való részvételének okai. - ad. 3.
Vajon érdemes arra számítani a „megfelelő” kapcsolatokkal, vagy magasabb szakszervezeti méltósággal nem rendelkező vasutasnak, hogy kérelme esetén a jogi főigazgató hasznos útmutatásait kérve és megfogadva, az egyenlő elbánás, elvét maradéktalanul alkalmazva, és a humánum diktálta erkölcsi normák alapján döntenek a MÁV humánpolitikusainak nagyjai a MÁV-ÉVEK programban való részvétele ügyében?
Tájékoztatás kérése a MÁV-ÉVEK Programban való résztvevőkről 2021.12.08.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
KÖZLEKEDŐ TÖMEG: Általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye
Veszélyes a kivárás a cégektől, perek fognak indulni a pihenőidőről – írja a munkajogász