Izgalmas dolgok történnek a bérmegállapodás óta a vasút háza (hontalansága?) táján!
A bérmegállapodás megkötése után a folyamatok sebessége a Bz tempójáról a Railjet sebességére kapcsoltak.
Az addigi langyos víz hirtelen felforrt és már a fazék tetejét emelgeti. Nagyon ritka folyamatnak lehetünk szemlélői. Szinte mindenhol gyökeres változások indultak be viharos gyorsasággal.
Ezek közül a leglényegesebbek:
- A MÁV Zrt. SzMSz módosítása, mellyel egyidejűleg az üzemi tanács és munkavédelmi képviselethez kapcsolódó munkáltatói jogkör is gyökeresen megváltozott. Emiatt a kerültek leállításra a választási folyamat a MÁV Zrt.-nél.
- A MÁV Zrt.-nél maradva a közeljövőben további meghatározó átalakítások várhatóak, de ezekről csak folyosói pletykák vannak, mivel az átalakítást nem a MÁV , hanem a felelős minisztérium irányítása alatt zajlik.
- A MÁV Zrt. pánikszerű Székházkiürítése és az ott foglalkoztatottak helyzete.
- A MÁV START Zrt. kísérleti jelleggel elindította a kalauz nélküli közlekedést, melybe a szakszervezeteknek szemmel látható beleszólást nem engednek.
- A MÁV START Zrt. és a Volán összevonását szeptemberi dátummal tervezik.
- Létszám stopot rendeltek el, függetlenül attól, hogy kritikus szakmákban komoly létszám hiánnyal küzd a vállalat csoport.
- Finanszírozási problémák miatt 3000 pozíció lezárásra került az első fél évre, ezzel lyukat ütve a toborzási és az oktatási, képzési rendszerben.
- A tervezett járműbeszerzések leállításra kerültek, ezzel is tovább terhelve az amúgy is kritikán aluli gördülőállományt.
- Az új tarifarendszerrel a tulajdonos további bevétel kiesést okozott a jegyvásárlásoknál és az olcsósított utazási lehetőséggel tömegeket terel az amúgy is kapacitás problémákkal küzdő személyszállításra.
A felsorolt főbb változások járulékos hatásai még ezután jelentenek újabb problémákat.
De hogyan történhetett meg váratlanul mindez? Vagy mennyire is volt ez váratlan?
A választ erre az idei bérmegállapodás második oldalán olvasható Preambulumban találhatjuk:
Az ismét infláció alatt megkötött (sőt, a VSz és a VDSZSZ Szolidaritás még ennyit sem követelt!) bérmegállapodás aláírásakor, az aláírók (akik közül ketten a MÁV Zrt. Felügyelő bizottságának is a tagjai) előre hozzájárultak minden számukra előre ismert és ismeretlen változáshoz is!
Ezt úgy kell elképzelni, mintha a menyasszonyt (vagy a vőlegényt) csak a holtodiglan igen kimondása után mutatnák be a házastársnak. A látszat megtartásáért még méltatlankodnak egy kicsit, de a frigy megkötetett, eljött a nászéjszaka ideje, de a hálószóbába már az aláírók helyett a munkavállalóknak kell bemenni, hogy eleget tegyenek a házastársi kötelezettségüknek.
Nem az első eset, hogy az aláíró szakszervezetek bohócot csinálnak a tagságukból, -de ha azok tovább tűrik-, nem is az utolsó!
János és Zoltán!
A MÁV Zrt. Felügyelő Bizottsági tagok
Szégyeljétek magatokat. Ismét elárultatok a vasutasokat.
Előre menlevelet adtatok minden a vasutast sújtó cselekedetekért.
Még arra sem voltatok képesek, hogy a hosszú preambulumba beírattassátok:
“A munkáltató vállalja, hogy a működésével összefüggő okra hivatkozó felmondást nem foganatosít.”
Tagjaitok nap, mint nap rettegnek, meddig marad még munkájuk, ti pedig havi több millió forint Júdáspénzből dőzsöltök.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
A jegyvizsgálókat ért támadások megelőzése okán konzultációt kezdeményeztünk a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatójánál
Húsvét hétfőn elhunyt a pápa
Közlekedő Tömeg: Elfogadta a parlament Lázár vasútbezárási törvényét