Marad az 5 százalék ?!

Megosztom

Tisztelt Tagtársak!

Az elkeseredett vasutasoktól, tagjainktól érkező panaszok és a saját tapasztalatunk alapján is sajnos kijelenthető, hogy az alacsony bérszint, amely rengeteg vasutasnál megoldhatatlan megélhetési válságot hozott.

Ugyanakkor létezik egy másik égető probléma is, a bértorlódás.

A bértorlódás már önmagában is káros az egymásra épülő munkaköri struktúrában, de a MÁV-csoportnál súlyosbítja a gondot, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum szintjén torlódnak a bérek.

Az ennek következtében jelentkező hatások a vasutas szakma leértékelődésében a jelentős mértékű fluktuációban és az állandósult létszámhiányban nyilvánulnak meg. Hiszen hiába a speciális tudás, felelősség és akár több évtizedes tapasztalat, a bérek nem tükrözik. Mivel a végrehajtói szinten majd mindenki a legalacsonyabb adható béren, vagy egy pár forinttal azt meghaladóan van foglalkoztatva.

Tehát az érthető bérelégedetlenséget nem csak a bértorlódás és az emelés alacsony szintje okozza, hanem hogy mindez az adható legalacsonyabb bérek szintjén történik.

A vasutasságot sújtó bérlemaradás és bértorlódás megoldására Kovács Attila KÜT elnök-helyettes tagtársunk levélben fordult dr. Pafféri Zoltán Elnök-vezérigazgatóhoz.

A levélben írottakra a Központi Üzemi Tanács január 24.-i ülésen meghívottként résztvevő elnök-vezérigazgató és Steininger Zsolt humánerőforrás vezérigazgató-helyettes együttesen igyekezett az alábbi összefoglalóban olvashatóan válaszolni.

A bérintézkedéseket ez évben is a létszámhiány miatt fel nem használt összegből un. bértömeg gazdálkodás módszerének alkalmazásával szándékoznak elrendezni. Tájékoztatásuk szerint a MÁV költségei megnőttek, például a vontatási energia költsége 37 milliárdról 190 milliárdra emelkedett, amely kiadás a MÁV-ot terheli.

Ugyanakkor – hangsúlyozta a vezér – a munkavállalók a kormányzati rezsivédelemnek intézkedéseknek köszönhetően havi 180 ezer forint támogatásban részesülnek.

(Bérfejlesztés megoldva.)

Ennek ellenére a MÁV működésé stabil, létszámcsökkentést nem terveznek és továbbra is számítanak a munkavállalók fegyelmezett munkavégzésére, és a lojális magatartására.

A vezérhelyettes ex katedra kijelentette, hogy a HAY rendszer és a MMK besorolások már elavultak és az alkalmazott különféle címen fizetett pótlékolások miatt nem tartják járhatónak a javaslatot. Arról, hogy helyette miféle „korszerű” szabályzó rendszert alkalmaznak, avagy fognak létrehozni sajnálatosan elmulasztott szólni.

Szakszervezetünk álláspontja a bértömeg gazdálkodásról változatlan. Mivel az a vasutasok javának kizsákmányolásával jár, etikátlan, ráadásul a vasút fejlődésére és napi működésére is kedvezőtlen hatású. Hiszen a bértömeg gazdálkodás lényege az, hogy a tartósan be nem töltött pozíciók ideiglenesen vagy véglegesen lezárásra kerülnek és a pozíción lévő bértömeget egyszeri kifizetésre vagy alapbér emelésre fordítható.

Határozott álláspontunk az, hogy a bértorlódás feloldásához a MÁV bérezési rendszerét a fiók mélyére süllyesztett konszenzussal elfogadott – aktualizált -szabályzat bevezetésével helyre kell állítani. Ugyanis a jelenleg alkalmazott munkaköri besorolási rendszer csupán a megfelelő MMK-ba sorolja a különböző munkaköröket. Azonban a vasutas bérek emelése az elmúlt években rendre és jelentős mértékben elmaradt minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésétől. Emiatt a végrehajtó szolgálat szinte mindegyik munkaköri szintjén megengedhetetlen mértékben torlódnak a bérek. Ez a keserves állapot nem következett volna be, ha a vasútnál megvalósuló béremelkedés szintje legalább a minimálbér emelkedésének szintjével azonosan változik.

Az idei évre a bérmegállapodásban az aláírók december 12-én megerősítették a 5% -ról szóló béremelést. Olyannyira, hogy a CSÉT páholy tagjai a megállapodást sunyi módon a kollektív szerződések részévé tették. Ezzel a tettel a vasutasokat kapituláltatták, mivel a kollektív szerződés megváltoztatásra irányuló sztrájk a kollektív szerződés hatálya alatt jogszerűtlennek minősül.

A kormányzat hirdetett szándéka a köztulajdonú gazdasági társaságokban foglalkoztatottak bérének átlagos 15%-os, a legalacsonyabb keresetűek esetében akár az inflációt követő béremelése.

A MÁV-Csoport esetében a „nagy” szakszervezetekkel kötött megállapodás alapján adandó 5%-on felüli béremeléshez szükséges többlet forrásról eddig nincs tudomásunk.

Nota bene. A titokzatos CSÉT ülésen a munkáltatótól elhangzott, a további bérajánlat fedezetét a tulajdonos nem biztosítja. Azt a MÁV-nak a tartósan betöltésre nem kerülő (kb. 1500 fő) pozíciók lezárásával és az így felszabaduló bértömeg felosztásával kell kigazdálkodnia.

Amely egy sor problémát hosszú távon is konzervál. A hiányszakmákban a túlórák száma tovább növekszik, a képzések száma a jelenleginek a töredékére csökken, valamint az un. bérmegtakarítási adományokat is jobb lesz feledni.

Amennyiben lesz tulajdonosi szándék újabb ajánlatra az esetben a bértárgyalások a jövő héten folytatódhatnak. Ha mégsem akkor marad a megállapodott 5%.

A Korrekt Vasutas Szakszervezet továbbra is minimum az átlagos 25%-os béremelést tartja elfogadhatónak. Ezen szint alatt a vasutasok zömének az utóbbi években az egyre nagyobb mértékű reál kereset vesztesége tovább növekszik, a vasutasok koldus sorba jutnak.

Ne felejtsétek, amint arra már utaltunk december 12-i CSÉT ülésen a megállapodók a vasutasokat ismét elárulták. Hiszen az egyetlen fegyvert is kiütötték a kezükből azzal, hogy Kollektív Szerződés részévé tették a bérmegállapodást. Ennél fogva az aláíró szakszervezetek elnökei, önkéntesen ellehetetlenítették, hogy a vasutasok, tagjaik a tisztességes béremelés kikényszerítése érdekében sztrájkoljanak.

(„Van az a pénz, amiért korpásodik a hajam.”)

Mivel a sztrájkról szóló törvény szerint a kollektív szerződésben elfogadottak tekintetében míg az hatályban van jogszerű sztrájk nem tartható.

Megoldási javaslat a bértorlódás kezelésére és a fluktuáció csökkentésére

szerző: KVSZ
fotó: Internet