5,2 százalékkal nőttek átlagosan a bérek az EU-ban tavaly az Eurostat legfrissebb statisztikái alapján: míg 2023-ban az átlagfizetés évente 37 800 euró volt, 2024-ben ez 39 800 euróra nőtt.
Magyarország az utolsó 3 ország között szerepel 18 500 eurós átlaggal, azaz tavaly az EU-s átlag felét sem érte el a magyarok bére. A listán csak Görögország (18 000 euró) és Bulgária (15 400) szerepel mögöttünk.

A legjobban Luxemburgban keresnek az emberek (83 000 euró), őket Dánia (71 600 euró) és Írország (61 100 euró) követi.
Eredet: https://telex.hu/gazdasag/2025/11/13/eu-atlagos-berek-fizetesek-eurostat
Tisztelt Tagtársak és Vasúti Munkavállalók!
A Korrekt Vasutas Szakszervezet (KVSZ) alapvető célja, hogy a vasutasok jövedelme tisztességesen tükrözze a munkájuk értékét, valamint megőrizze a vásárlóerejét az egyre gyorsuló gazdasági környezetben. A gazdasági adatok – köztük az Eurostat statisztikái, amelyek az EU-s bérlemaradást mutatják – rámutatnak: a vasutas munkavállalók bérei az elmúlt években jelentős mértékben vesztettek értékükből.
Ennek a folyamatnak pontosan beazonosítható oka van: az előző és a jelenlegi bérmegállapodásban elmaradtak a létfontosságú pénzügyi garanciák.
A 2021–2023-as Megállapodás kudarca
A vasutas bérek értékvesztése a 2021-2023-as időszakra megkötött középtávú bérmegállapodásban gyökerezik. Az akkori megállapodásokat aláíró szakszervezetek komoly hibát vétettek azzal, hogy elfogadták a szerződést kritikus védzáradékok nélkül:
-
Hiányzó inflációs garancia: A szerződés nem tartalmazott olyan kötelező klauzulát, amely automatikusan biztosította volna a bérek teljes körű inflációkövetését.
-
Elmulasztott minimálbér-követés: Nem került be olyan garancia sem, amely kimondta volna, hogy a vasúti bértábla egészének automatikusan korrigálnia kell, amikor a kormány drasztikusan emeli a minimálbér szintjét.
Ennek hiányában a rákövetkező évek, különösen a 2022-es és 2023-as soha nem látott mértékű infláció szó szerint szétzilálta a bérek vásárlóerejét. Az elért nominális béremelések messze elmaradtak a szükséges szinttől, reálbércsökkenést eredményezve.
A jelenlegi Megállapodás fenyegető ellentmondása
Sajnálatos módon a jelenleg hatályos, 2024-2026-os bérmegállapodás sem orvosolta ezt az alapvető strukturális problémát.
A mostani szerződés továbbra sem tartalmaz garanciát a minimálbér emelésének követésére. Ez különösen aggasztó, mivel:
-
A várakozások szerint a minimálbér emelése ismét két számjegyű lesz.
-
Ezzel szemben a vasutas bérek növekedése a megállapodás szerint csak a tárgyévi infláció feletti 1,5%-os mértékű emelésben állapodik meg.
A két számjegyű minimálbér-emelkedés és az 1,5%-os reálbér-emelkedés közötti különbség a bérskála összenyomódásához (bérelcsúszáshoz) vezet. Ez azt jelenti, hogy a tapasztalt, nagyobb felelősségű munkát végző vasutasok fizetése arányosan közelebb kerül a kezdő munkakörök béréhez. Ez rontja a belső igazságérzetet, aláássa a karrierlehetőségeket és növeli a szakképzett dolgozók elvándorlását a vasúton belüli, kevésbé speciális, vagy az azon kívüli szektorok felé.
A KVSZ követelése: Az érték visszaállítása
A Korrekt Vasutas Szakszervezet követeli, hogy a megállapodások tartalmazzanak kötelező garanciát:
-
A teljes körű inflációkövetésre.
-
A minimálbér-emelkedés arányos bértorlódást megakadályozó követésére.
Csak így őrizhető meg a vasutas munka becsülete és biztosítható az ágazat stabil, hosszú távú működése!

KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Agymenők
Telex: Év végével megszűnik egy fontos vasúti támogatás, ami évi több millió tonna árut tartott távol a közutaktól
Búcsúszentlászlói fejlemények