Technológiai és Ipari Minisztérium
Vitézy Dávid
államtitkár részére
1440 Budapest, Pf. 1.
Tárgy: Rendszerszintű jogellenes konzultációk tartása a MÁV Zrt.-nél, és a Rákospalota-Újpest vasútállomáson 2021 júliusában történt baleset bekövetkezéseinek felelősei.
Tisztelt Államtitkár Úr!
A lenti esetek bemutatásával hívom fel szíves figyelmét arra, hogy a MÁV Zrt. Jogi Főigazgatósága miként veszi semmibe a szakszervezetünket megillető konzultációs jogot, és gőgös arroganciával utasít el minden felvetésünket, amelyekkel egyébként emberi életeket lehetne menteni, illetve a Társaságot jelentős anyagi kártól megóvni.
-
Félsorompók telepítésével kapcsolatos konzultáció
Az ez év január 1-jén a tapolcai vasúti átjáróban bekövetkezett, több fiatal életét követelő halálos kimenetelű baleset miatt 2022. április 4-én szakszervezetünk konzultációt kezdeményezett a MÁV Zrt.-nél, amelyre sajnos a munkáltató megfelelő képviselettel (döntési jogosultság hiánya) és szakértelemmel nem rendelkező munkatársait küldte, így a konzultáció nemcsak eredménytelenül zárult, hanem arra sem volt lehetőségünk, hogy a feltett kérdéseinkre szakmai választ kapjunk.
Időközben sajnos Mindszenten is történt egy kísértetiesen hasonló, szintén több áldozatot követelő baleset, és sajnos folyamatosan történnek hasonló tragikus esetek.
A MÁV Zrt. formálisan a konzultációs jog kiüresítésével gondolta megtartani a „konzultációt”, amelyen ezért érdemben nem lehetett érdemi tárgyalást tartani.
A Kúria Mfv.II.10.683/2013/4. számú végzése, amelyre többek között a Fővárosi Ítélőtábla 2.Mpkf.35.067/2022/3. számú végzése is hagyatkozik, egyértelműen rögzíti, hogy „a konzultáció rendeltetése, hogy a szociális partnerek megfelelő képviselet mellett érdemi véleménycserét folytathassanak. Ahhoz, hogy ez a jogintézmény a szerepét ténylegesen betöltse, megfelelő előkészítés, az időpont gondos meghatározása és megfelelő döntési jogosultsággal rendelkező képviselet szükséges.”
Tapasztalataink szerint sajnos a MÁV Zrt. Jogi Főigazgatósága rendszerszinten műveli azt, hogy csak formális, érdemi tárgyalásra alkalmatlan megbeszélésekre hajlandó, az Európai Parlament és a Tanács 2002/14/EK Irányelvében meghatározottak alapján, a Munka Törvénykönyvében előírt konzultáció helyett.
Tekintve, hogy a fenti „konzultációnak” nevezett „összejövetelen” egyetlen szakember sem volt jelen a MÁV Zrt. részéről, így nem kaptunk választ az alábbi kérdéseinkre:
-
Hány db vasúti átjáró van ellátva félsorompóval?
-
Hány vasúti átjáró van ellátva csak fénysorompóval, vagy még azzal sem?
-
Hány félsorompót telepítettek az elmúlt 10 évben?
-
Hogyan alakult a vasúti átjárókban elszenvedett balesetek és halálesetek száma az elmúlt 10 évben?
-
Mennyibe kerül egy db félsorompó telepítése?
A téma sajnos a jelenben is aktuális, és álláspontunk szerint a vasúti átjárókban történő balesetek számának csökkentésére nem az a jó megoldás, amit a MÁV-Volán csoport hatékonynak tart, miszerint, az irodai munkát végző – jellemzően szinte csak belső levelezéseket folytató – munkavállalók az e-mail címüket „Érj haza biztonságban!” logókkal lássák el, hanem olyan megoldást kell találni, amely ténylegesen védi az emberi életet, köztük a vasutas munkavállalók életét is.
Szakszervezetünknek a Jogi Főigazgatóság joggal való visszaélést megvalósító magatartása miatt nincs lehetősége arra, hogy az egyre gyakoribb családok sokaságának tragédiát okozó – azonban kellő humánumtól eltelt cselekvéssel megelőzhető – balesetekkel kapcsolatosan érdemi konzultációt folytasson.
-
Tisztségviselőnk közérdekű bejelentésének semmibe vétele
Tisztségviselőnk, Alaksa Gergely Úr 2021. június 8-án közérdekű bejelentést tett a csomóponti főnökének, amely szerint a Rákospalota-Újpest MÁV Vasútállomás I. sz. váltókezelő őrhelyéről működtetett kitérők állítása rendkívüli fizikai erőkifejtést igényel. Ez a jelenség veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát is.
Tisztségviselőnk, miután a csomóponti főnöktől levelére választ nem kapott, és érdemi intézkedés sem történt az ügyben, a MÁV Zrt. akkori elnök-vezérigazgatójához, dr. Homolya Róberthez fordult, aki szintén nem reagált tisztségviselőnk bejelentésére.
Alig 1 hónap elteltével, 2021 júliusában Rákospalota-Újpest vasútállomáson közfeltűnést kiváltó jelentős, és hosszú időn keresztül fennálló forgalmi infernót okozó, valamint százmillió forint nagyságrendű anyagi kárral járó baleset történt, amelyet a KBSZ által elküldött zárójelentés szerint az állomás egyik kitérőjének kritikán aluli műszaki állapota okozott.
Amennyiben a MÁV Zrt. figyelembe vette volna tisztségviselőnk jó szándékú bejelentését, a baleset minden bizonnyal elkerülhető lett volna, és a vasút megtépázott hírnevén sem esett volna újabb folt.
Hivatástudattól vezérelt tisztségviselőnktől a MÁV Zrt. még egy elismerést kifejező levelet is megtagadott. A témával kapcsolatban keletkezett leveleket mellékelten megküldöm.
Tisztelt Államtitkár Úr!
A fenti esetek jól szemléltetik, hogy a MÁV Zrt. vezetése – különösen a jogi főigazgató – számára sajnos fontosabb az erőfitogtatás, mint a vasútszerető, hivatástudattól vezérelt munkatársaik jószándékú, figyelemfelhívó jelzéseinek kezelése.
Ezúton kérem, hogy a fenti eseteket szíveskedjen kivizsgálni, és a felelősségre-vonással kapcsolatban a szükséges intézkedéseket megtenni.
Budapest, 2022. szeptember 22.
Üdvözlettel:
Bárány Balázs Péter
elnök
Mellékletek:
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Tájékoztatásul a MÁV Zrt. KÜT novemberi Hírlevele
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
Üzemi tanács és munkavédelmi képviselő választás a MÁV Zrt.-nél