Technológiai és Ipari Minisztérium Vitézy Dávid államtitkár részére

Megosztom

Technológiai és Ipari Minisztérium

Vitézy Dávid

államtitkár részére

1440 Budapest, Pf. 1.

Tárgy: Rendszerszintű jogellenes konzultációk tartása a MÁV Zrt.-nél, és a Rákospalota-Újpest vasútállomáson 2021 júliusában történt baleset bekövetkezéseinek felelősei.

Tisztelt Államtitkár Úr!

A lenti esetek bemutatásával hívom fel szíves figyelmét arra, hogy a MÁV Zrt. Jogi Főigazgatósága miként veszi semmibe a szakszervezetünket megillető konzultációs jogot, és gőgös arroganciával utasít el minden felvetésünket, amelyekkel egyébként emberi életeket lehetne menteni, illetve a Társaságot jelentős anyagi kártól megóvni.

  1. Félsorompók telepítésével kapcsolatos konzultáció



Az ez év január 1-jén a tapolcai vasúti átjáróban bekövetkezett, több fiatal életét követelő halálos kimenetelű baleset miatt 2022. április 4-én szakszervezetünk konzultációt kezdeményezett a MÁV Zrt.-nél, amelyre sajnos a munkáltató megfelelő képviselettel (döntési jogosultság hiánya) és szakértelemmel nem rendelkező munkatársait küldte, így a konzultáció nemcsak eredménytelenül zárult, hanem arra sem volt lehetőségünk, hogy a feltett kérdéseinkre szakmai választ kapjunk.

Időközben sajnos Mindszenten is történt egy kísértetiesen hasonló, szintén több áldozatot követelő baleset, és sajnos folyamatosan történnek hasonló tragikus esetek.

A MÁV Zrt. formálisan a konzultációs jog kiüresítésével gondolta megtartani a „konzultációt”, amelyen ezért érdemben nem lehetett érdemi tárgyalást tartani.

A Kúria Mfv.II.10.683/2013/4. számú végzése, amelyre többek között a Fővárosi Ítélőtábla 2.Mpkf.35.067/2022/3. számú végzése is hagyatkozik, egyértelműen rögzíti, hogy „a konzultáció rendeltetése, hogy a szociális partnerek megfelelő képviselet mellett érdemi véleménycserét folytathassanak. Ahhoz, hogy ez a jogintézmény a szerepét ténylegesen betöltse, megfelelő előkészítés, az időpont gondos meghatározása és megfelelő döntési jogosultsággal rendelkező képviselet szükséges.

Tapasztalataink szerint sajnos a MÁV Zrt. Jogi Főigazgatósága rendszerszinten műveli azt, hogy csak formális, érdemi tárgyalásra alkalmatlan megbeszélésekre hajlandó, az Európai Parlament és a Tanács 2002/14/EK Irányelvében meghatározottak alapján, a Munka Törvénykönyvében előírt konzultáció helyett.

Tekintve, hogy a fenti „konzultációnak” nevezett „összejövetelen” egyetlen szakember sem volt jelen a MÁV Zrt. részéről, így nem kaptunk választ az alábbi kérdéseinkre:

  1. Hány db vasúti átjáró van ellátva félsorompóval?

  2. Hány vasúti átjáró van ellátva csak fénysorompóval, vagy még azzal sem?

  3. Hány félsorompót telepítettek az elmúlt 10 évben?

  4. Hogyan alakult a vasúti átjárókban elszenvedett balesetek és halálesetek száma az elmúlt 10 évben?

  5. Mennyibe kerül egy db félsorompó telepítése?

A téma sajnos a jelenben is aktuális, és álláspontunk szerint a vasúti átjárókban történő balesetek számának csökkentésére nem az a jó megoldás, amit a MÁV-Volán csoport hatékonynak tart, miszerint, az irodai munkát végző – jellemzően szinte csak belső levelezéseket folytató – munkavállalók az e-mail címüket „Érj haza biztonságban!” logókkal lássák el, hanem olyan megoldást kell találni, amely ténylegesen védi az emberi életet, köztük a vasutas munkavállalók életét is.

Szakszervezetünknek a Jogi Főigazgatóság joggal való visszaélést megvalósító magatartása miatt nincs lehetősége arra, hogy az egyre gyakoribb családok sokaságának tragédiát okozó – azonban kellő humánumtól eltelt cselekvéssel megelőzhető – balesetekkel kapcsolatosan érdemi konzultációt folytasson.

  1. Tisztségviselőnk közérdekű bejelentésének semmibe vétele



Tisztségviselőnk, Alaksa Gergely Úr 2021. június 8-án közérdekű bejelentést tett a csomóponti főnökének, amely szerint a Rákospalota-Újpest MÁV Vasútállomás I. sz. váltókezelő őrhelyéről működtetett kitérők állítása rendkívüli fizikai erőkifejtést igényel. Ez a jelenség veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát is.

Tisztségviselőnk, miután a csomóponti főnöktől levelére választ nem kapott, és érdemi intézkedés sem történt az ügyben, a MÁV Zrt. akkori elnök-vezérigazgatójához, dr. Homolya Róberthez fordult, aki szintén nem reagált tisztségviselőnk bejelentésére.

Alig 1 hónap elteltével, 2021 júliusában Rákospalota-Újpest vasútállomáson közfeltűnést kiváltó jelentős, és hosszú időn keresztül fennálló forgalmi infernót okozó, valamint százmillió forint nagyságrendű anyagi kárral járó baleset történt, amelyet a KBSZ által elküldött zárójelentés szerint az állomás egyik kitérőjének kritikán aluli műszaki állapota okozott.

Amennyiben a MÁV Zrt. figyelembe vette volna tisztségviselőnk jó szándékú bejelentését, a baleset minden bizonnyal elkerülhető lett volna, és a vasút megtépázott hírnevén sem esett volna újabb folt.

Hivatástudattól vezérelt tisztségviselőnktől a MÁV Zrt. még egy elismerést kifejező levelet is megtagadott. A témával kapcsolatban keletkezett leveleket mellékelten megküldöm.



Tisztelt Államtitkár Úr!

A fenti esetek jól szemléltetik, hogy a MÁV Zrt. vezetése – különösen a jogi főigazgató – számára sajnos fontosabb az erőfitogtatás, mint a vasútszerető, hivatástudattól vezérelt munkatársaik jószándékú, figyelemfelhívó jelzéseinek kezelése.

Ezúton kérem, hogy a fenti eseteket szíveskedjen kivizsgálni, és a felelősségre-vonással kapcsolatban a szükséges intézkedéseket megtenni.



Budapest, 2022. szeptember 22.

Üdvözlettel:

Bárány Balázs Péter

elnök

Mellékletek:

Mellékletek I.

Melléklet II.

szerző: Bárány Balázs
fotó: Internet