A Vasút csodák (Impossible Railways) a Spektrum televízió 60 perc hosszúságú, 2018-ban készült sorozata.
A XIX. század eleji, feltartóztathatatlan elterjedésük óta a vonatok a modern közlekedés és mérnöki tervezés középpontjában állnak. Mára vasúthálózatok épültek ki szédítő magasságokban, a legsűrűbb vadonban, tengeren és városokban.
Az izgalmas grafikának, lenyűgöző eredeti felvételeknek és szakértői elemzéseknek köszönhetően a sorozat egyedülálló és átfogó képed ad azokról a technológiai áttörésekről, melyek lehetővé tették napjaink világméretű vasúthálózatának kiépítését.
Ma a Hegyi vasutak című epizódot osztjuk meg olvasóinkkal.
Néhány adat a mai részből:
Snowdown csúcs Wales, 1000 m magasan, 8 km hosszú fogaskerekű, 1:5.5 esés, ezért a gőzőst billenős kazánnal építették meg.
Blue hegyi cikk-cakk vonat Ausztrália, Z vonalvezetés, ilyen vezetésű vonal található Magyarországon is Nagybörzsöny-Nagyirtás puszta között.
Sidney Lidgo völgyi vasút 1896. Ma már csak turista vonatok közlekednek rajta.
Graubünden Svájc, Rétiai vasút kb. 400 km, első vonal Landquart Klosters között épült. A rétiai vasút ma már 10 vonalból áll Albula vonal, Albula alagút, új Albula alagút robbantással.
Kalifornia Sierra Nevada 20 m hó esik évente San Francisco-Reno 1869 Utah Donner hágó Central Pacific társaság, 70 km alagút, hómaró, 1952-ben vonat elakadás, 200 utas 5 méteres hó alatt 3 napig volt kénytelen vesztegelni.
Flam vasút Norvégia, 1 millió turista /év, 20 km Flam (Sogne fjord) – Myrdal, 20 alagút, Csinos sziklaőr, kőzet horgonyzás, 50 perces menetidő.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Így vezetik a 424,009 gőzmozdonyt: Kelenföld – Székesfehérvár (2024.10.05)
Átlátszó: Amikor nem a pénz hiányzik: szándékosan verik szét a vidéki vasútvonalakat?
Október 22.: Szakszervezetünk védőszentjének, Szent II. János Pál pápának az emléknapja