A KVSZ által az Utasellátónál kezdeményezett konzultáció megtartására 2023. február 9-én került sor az alábbi témákban:
1, 7/2023. sz. parancskönyvi rendelkezés
2, 2022. decemberében hibásan kifizetett (80€ helyett csak 70€) zürichi napidíjak
3, 2023. február 9. utáni „VIP” utaskísérők létszáma és ebből következően a zürichi járat napidíja
4, A Zürich forduló állomáson a pihenőidő alakulása
5, A vezényléssel kapcsolatos kérdések kieső kolléga esetén
6, Műszaki állapotok
7, Takarók, ágyneműk higiéniai állapota
Az első pont megbeszélésekor aggályunknak adtunk hangot, miszerint a 7/2023. sz. parancskönyvi rendelkezés első része első olvasatra úgyis értelmezhető, miszerint a kollégákat a társvasút kollégája bármikor felébresztheti, hogy neki takarítania kell.
Nyilván ebben az esetben a pihenő idő nem pihenő idő, hanem készenlét lenne. Erre a munkáltató az alábbi gyors válasszal szolgált. A kérdéses rész utolsó szavai a „végezheti el a takarítást” azért került feltételes módban megfogalmazásra, mert ez egyáltalán nem kötelező. Mi minden estre furcsának találtuk ezt a magyarázatot, pláne annak tekintetében, hogy az utaskísérői munkakörnek egyelőre nem feltétele a jogi végzettség és ezt azért sokkal egyértelműbben is meg lehetett volna fogalmazni.
Az igazgató úr megnyugtatott minket, hogy sok kolléga jól értelmezte és volt rá példa, hogy nem végezte el a takarítást és a kocsi koszosan jött vissza, ennek pedig (mivel mint említette ez nem kötelező utasítás) semmilyen következmény nem lett.
Továbbá a parancskönyvi rendelkezés okafogyottá vált, mert a társvasút már takarít. A parancskönyvi rendelkezés pedig visszavonás alatt áll.
A második ponttal kapcsolatban elismerték a tévedést, és tájékoztattak arról minket, hogy a utólagos kifizetés automatikus, ezért azt a kollégáknak nem kell igényelni.
A 2023. február 9. utáni „VIP” utaskísérők létszáma várhatóan 9 fővel gyarapodik (azért bizonytalan, mert a 9 kolléga a konzultáció napján volt kint SRK vizsgát tenni). Arra a kérdésünkre, hogy ennek következményeként csökkenni fog-e a zürichi járat napidíja egyértelmű igen választ kaptunk.
A KVSZ javaslattal élt, hogy amennyiben zürichi járat az vezényelhetők létszáma eléri vagy meghaladja a 36 főt, akkor se csökkenjen a 80€ napidíj 70€-ra. A munkáltató megígérte, hogy megvizsgálja ennek lehetőségét.
A zürichi pihenőidőről a munkáltató akként nyilatkozott, hogy amennyiben az előírt legalább 8 óra pihenőidőt az érintett kollégának nem áll módjában zavartalanul igénybe venni, úgy részre természetesen kifizetik az utólagos 55€ pihenőidő megváltást. A kérdéskör megbeszélése során azonban előadta, hogy tudomása szerint Zürichben szinte mindenki ki tudja pihenni magát, mert nagyon kevés útijelentést kap arról, hogy a kocsik mozgatása vagy bármilyen ezzel összefüggő körülmények miatt a megszakítás nélküli 8 óra pihenőidő alatt zavartalanul nem tudtak pihenni.
Megígérte, hogy tájékoztatást fog adni a kollégáknak arról, hogy amennyiben nincs meg a pihenőidő, úgy azt mindenképpen jelezzék azt útijelentésben, mivel csak ekkor tudják kifizetni, az ilyenkor jogszerűen járó 55€ pihenőidő megváltást.
Mi pedig arra kérünk titeket, hogy ilyen esetekben az útijelentésről készítsetek fotót. Amennyiben elutasításra kerülne az utólagos kifizetés, úgy erről is készítsetek fotót és azt juttassátok el a utasellato@kvsz.hu e-mail címre, hogy segíteni tudjunk!
A vezényléssel kapcsolatban több olyan megkeresés érkezett hozzánk, miszerint a kiemelt járatokon szolgálatot teljesítő kollégák is szívesen utaznának a nem kiemelt járatokkal, viszont ha egy nem „VIP”-es járatról egy kolléga kiesik, elsősorban a olyan kollégát keresnek a helyére, akinek nincs SRK vizsgája.
Teszik ezt mindezt úgy, hogy a nem „VIP”-es járatokon mind a napidíj+pihenőidő megváltás, illetve az írt munkaóra jelentősen meghaladja a „VIP”-es járatok eurós és munkaóra szerinti összegét.
Ígéretet kaptunk, hogy ezzel kapcsolatban azonnali változtatást eszközölnek. Javasoltuk, hogy amennyiben egy nem „VIP”-es kolléga „kiesik”, akkor első körben a „VIP”-es kollégák között keressenek helyettesítő kollégát, majd ha senki nem tudja vállalni a plusz utat, akkor kezdjék el felhívni a nem „VIP”-es kollégákat.
A munkáltató elmondta, hogy pl. a különjáratokra várja/várta -akár VIP-es- kollégák jelentkezését is.
A műszaki állapotokról elmondta, hogy valóban rosszak, de a kedvező változásra túl nagy ráhatása nincsen, mivel a kocsik műszaki állapotának az elvárt szintű fenntartása a JBI feladatkörébe tartozik.
Javasoljuk a műszaki naplók folyamatos fényképezését. Így a műszaki napoló „eltűnése” esetén is van dokumentáció arról, hogy az adott kocsin mely hibák állnak folyamatosan fenn, illetve a műhelyből kijött kocsin mely hibák nem kerültek javításra.
Ezeket a fényképeket -rövid magyarázattal- szintén az utasellato@kvsz.hu címre várjuk, hogy ebben segíteni tudjunk. Minden esetben a küldő anonimitása kiemelt szerephez jut, tehát nem kell esetleges munkáltató retorziótól tartani!
Az ágyneműk utolsó tisztítási idejéről nem tudott pontos időpontot meghatározni a munkáltató, erről írásos választ ígért a közeljövőben.
1, 7/2023. sz. parancskönyvi rendelkezés
2, 2022. decemberében hibásan kifizetett (80€ helyett csak 70€) zürichi napidíjak
3, 2023. február 9. utáni „VIP” utaskísérők létszáma és ebből következően a zürichi járat napidíja
4, A Zürich forduló állomáson a pihenőidő alakulása
5, A vezényléssel kapcsolatos kérdések kieső kolléga esetén
6, Műszaki állapotok
7, Takarók, ágyneműk higiéniai állapota
Az első pont megbeszélésekor aggályunknak adtunk hangot, miszerint a 7/2023. sz. parancskönyvi rendelkezés első része első olvasatra úgyis értelmezhető, miszerint a kollégákat a társvasút kollégája bármikor felébresztheti, hogy neki takarítania kell.
Nyilván ebben az esetben a pihenő idő nem pihenő idő, hanem készenlét lenne. Erre a munkáltató az alábbi gyors válasszal szolgált. A kérdéses rész utolsó szavai a „végezheti el a takarítást” azért került feltételes módban megfogalmazásra, mert ez egyáltalán nem kötelező. Mi minden estre furcsának találtuk ezt a magyarázatot, pláne annak tekintetében, hogy az utaskísérői munkakörnek egyelőre nem feltétele a jogi végzettség és ezt azért sokkal egyértelműbben is meg lehetett volna fogalmazni.
Az igazgató úr megnyugtatott minket, hogy sok kolléga jól értelmezte és volt rá példa, hogy nem végezte el a takarítást és a kocsi koszosan jött vissza, ennek pedig (mivel mint említette ez nem kötelező utasítás) semmilyen következmény nem lett.
Továbbá a parancskönyvi rendelkezés okafogyottá vált, mert a társvasút már takarít. A parancskönyvi rendelkezés pedig visszavonás alatt áll.
A második ponttal kapcsolatban elismerték a tévedést, és tájékoztattak arról minket, hogy a utólagos kifizetés automatikus, ezért azt a kollégáknak nem kell igényelni.
A 2023. február 9. utáni „VIP” utaskísérők létszáma várhatóan 9 fővel gyarapodik (azért bizonytalan, mert a 9 kolléga a konzultáció napján volt kint SRK vizsgát tenni). Arra a kérdésünkre, hogy ennek következményeként csökkenni fog-e a zürichi járat napidíja egyértelmű igen választ kaptunk.
A KVSZ javaslattal élt, hogy amennyiben zürichi járat az vezényelhetők létszáma eléri vagy meghaladja a 36 főt, akkor se csökkenjen a 80€ napidíj 70€-ra. A munkáltató megígérte, hogy megvizsgálja ennek lehetőségét.
A zürichi pihenőidőről a munkáltató akként nyilatkozott, hogy amennyiben az előírt legalább 8 óra pihenőidőt az érintett kollégának nem áll módjában zavartalanul igénybe venni, úgy részre természetesen kifizetik az utólagos 55€ pihenőidő megváltást. A kérdéskör megbeszélése során azonban előadta, hogy tudomása szerint Zürichben szinte mindenki ki tudja pihenni magát, mert nagyon kevés útijelentést kap arról, hogy a kocsik mozgatása vagy bármilyen ezzel összefüggő körülmények miatt a megszakítás nélküli 8 óra pihenőidő alatt zavartalanul nem tudtak pihenni.
Megígérte, hogy tájékoztatást fog adni a kollégáknak arról, hogy amennyiben nincs meg a pihenőidő, úgy azt mindenképpen jelezzék azt útijelentésben, mivel csak ekkor tudják kifizetni, az ilyenkor jogszerűen járó 55€ pihenőidő megváltást.
Mi pedig arra kérünk titeket, hogy ilyen esetekben az útijelentésről készítsetek fotót. Amennyiben elutasításra kerülne az utólagos kifizetés, úgy erről is készítsetek fotót és azt juttassátok el a utasellato@kvsz.hu e-mail címre, hogy segíteni tudjunk!
A vezényléssel kapcsolatban több olyan megkeresés érkezett hozzánk, miszerint a kiemelt járatokon szolgálatot teljesítő kollégák is szívesen utaznának a nem kiemelt járatokkal, viszont ha egy nem „VIP”-es járatról egy kolléga kiesik, elsősorban a olyan kollégát keresnek a helyére, akinek nincs SRK vizsgája.
Teszik ezt mindezt úgy, hogy a nem „VIP”-es járatokon mind a napidíj+pihenőidő megváltás, illetve az írt munkaóra jelentősen meghaladja a „VIP”-es járatok eurós és munkaóra szerinti összegét.
Ígéretet kaptunk, hogy ezzel kapcsolatban azonnali változtatást eszközölnek. Javasoltuk, hogy amennyiben egy nem „VIP”-es kolléga „kiesik”, akkor első körben a „VIP”-es kollégák között keressenek helyettesítő kollégát, majd ha senki nem tudja vállalni a plusz utat, akkor kezdjék el felhívni a nem „VIP”-es kollégákat.
A munkáltató elmondta, hogy pl. a különjáratokra várja/várta -akár VIP-es- kollégák jelentkezését is.
A műszaki állapotokról elmondta, hogy valóban rosszak, de a kedvező változásra túl nagy ráhatása nincsen, mivel a kocsik műszaki állapotának az elvárt szintű fenntartása a JBI feladatkörébe tartozik.
Javasoljuk a műszaki naplók folyamatos fényképezését. Így a műszaki napoló „eltűnése” esetén is van dokumentáció arról, hogy az adott kocsin mely hibák állnak folyamatosan fenn, illetve a műhelyből kijött kocsin mely hibák nem kerültek javításra.
Ezeket a fényképeket -rövid magyarázattal- szintén az utasellato@kvsz.hu címre várjuk, hogy ebben segíteni tudjunk. Minden esetben a küldő anonimitása kiemelt szerephez jut, tehát nem kell esetleges munkáltató retorziótól tartani!
Az ágyneműk utolsó tisztítási idejéről nem tudott pontos időpontot meghatározni a munkáltató, erről írásos választ ígért a közeljövőben.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Csaknem 100 lepukkant vasúti kocsin kezdte el a tűzoltást Lázár minisztériuma
A MÁV Zrt. 2024 október havi Biztonsági Tájékoztatója
KÖZLEKEDŐ TÖMEG: Általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye