Újabb fotók készültek az új railjet és nightjet kocsikról próbafutás közben.

Megosztom

Lassan, de biztosan.

Hamarosan elkészülnek az első új Railjet és Nightjet szerelvények.

Egy új Railjet és Nightjet vagonokból álló színes vegyes összeállítású szerelvény haladt Bécs Hütteldorf vasútállomáson.

kép: Dominik Pauli

A szerelvény egyik végén egy piros (ÖBB 1016 026) taurus, másik végén a zöldpont taurus (ÖBB 1016 023) volt.

Korábban a nightjet szerelvény vezérlő és egyik közbenső kocsijáról is készült fotó:

kép: facebook.com/unsereOEBB ÖBB nightjet vezérlőkocsi, amely a Siemens Vectron típusú mozdonyokkal megegyező orrészt kapott.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) a megváltozott utazási igényekhez igazítva járműállományát, új nappali és éjszakai szerelvényeket rendelt korábban a Siemens-től.

Íme, így fognak kinézni az új railjet szerelvények:

A jövő ÖBB Railjet szerelvénye.

Napjaink gyorsan változó világával együtt az utasok igénye is változik, ezért a legújabb szerelvényeket már modernebb külsővel és belsővel rendelték meg az osztrákok a gyártó Siemenstől.

Összesen nyolc új railjet szerelvény érkezik majd az ÖBB-hez, amelyek a Siemensnél hivatalosan a Viaggio-járműcsaládba tartozó, továbbra is mozdonyos ingavonatként funkcionáló railjet-kocsik új külsővel fogják hirdetni a változás szelét: a festésben jelentős teret nyer a fehér szín, a kissé a Deutsche Bahn (DB) távolsági fehér-piros színsémájára emlékeztető külső jóval világosabb, fiatalosabb összképet nyújt. További külső változás, hogy a központi zárású beszállóajtókat a kocsik végeihez képest beljebb helyezik el.

A kocsik legnagyobb üzemi sebességét kicsit lejjebb veszik: az eddigi kétszázharminc kilométer per órás tempó helyett „csak” kétszázzal száguldhatnak majd.

A legtöbb változás a belső teret érinti, melynek megtervezésével a híres angliai PriestmanGoode tervezőirodát bízta meg az ÖBB. Jelentős fejlesztés, hogy alacsonyabbá válik a kocsik padlószintje, lehetővé téve ezzel az akadálymentes be- és kiszállást. A megnövelt méretű előterekben kapaszkodókat helyeznek el, és az utastájékoztató monitorok mérete is megnő. A kettő plusz kettő üléselrendezésű másodosztályon az új, ergonomikus kialakítású ülések egy részét négyesével, egymással szembefordítva helyezik majd el. Asztal mindenkinek jut: a négyes blokkoknál egy nagy közös, a kettes egységeknél pedig egy kisebb közös, valamint egy-egy nagyobb, mindegyik a háttámlából lehajtható. Az üléseknél USB-csatlakozókat lehet igénybe venni. Az alacsonypadlós, kétüléses résznél a háttámla aljából még lábtartót is le lehet majd nyitni. A huszonegyedik század elvárásainak megfelelően az ablakkeretek alsó részére apró digitális utastájékoztató rendszert applikáltak: a kijelző mutatja majd a külső időjárási viszonyokat, az időt és az állomásokat. Természetesen az ülőhelyfoglaltságot is digitálisan jeleníti meg a szerelvény: a felső ablakkeretekbe pakolták be az LCD-kijelzőt. A látványtervek alapján viszont az ülések felett nem lesznek poggyásztartók, ehelyett a belső ülések alatt lehet majd fektetve tárolni a bőröndöket, ezt az ülések újfajta rögzítése teszi lehetővé.

A kettő plusz egy üléselrendezésű első osztályon a négyes páholyoknál az asztalok felülete kihajtható fülekkel bővíthető, a kétüléses egységeknél a másodosztálynál is alkalmazott, támlából lehajtható kisebb és nagyobb asztalok, faberakású burkolat, valamint USB-csatlakozók emelik a komfortérzetet. Az ablakoknál természetesen itt is megtalálhatók a különböző digitális kijelzők. Az ülések alatt szőnyeg fut végig. A világos, üvegpanelekkel körülvett fülke az első osztályon is megtalálható lesz.

Az étkezőkocsi-részben a nyitott ülések mellett egy különálló, zárt fülkét is találunk: a legalább hat teljes értékű ülőhelyet kínáló egységet teljesen átlátható üvegpanelek veszik körbe, középre egy nagy asztalt építenek be.

Az éjszakai kivitelű nightjet szerelvények így fognak kinézni:

ÖBB Nightjet – az új generáció.

Az új Nightjet generáció a kényelemre, a modern dizájnra és a nagyobb magánéletre összpontosít! Az új szerelvényben 2 ülőhelyes, 3 fekvőhelyes és 2 hálókocsi lesz besorozva.

Az ÖBB piacvezető szerepet tölt be az éjszakai vonat üzletágban Európában, összesen 33 új generációs Nightjet lesz a síneken 2025-ig.

A meglévő éjszakai vonatpark korszerűsítése, valamint az utasok kényelmének és szolgáltatási körének növelése érdekében az ÖBB korszerűsítési programot indított. A meglévő flottából összesen 22 ülőhelyes kocsit fejleszt az ÖBB Technische Services új, többfunkciós ülőgarnitúrává az ÖBB Nightjetekhez.

Nightjet frissítés – 1. epizód.

Új „kényelmes fekvőhelyes kocsiként” külön-külön beépítik a meglévő Nightjet vonatokba, így a lehető legtöbb útvonalon elérhetőek lesznek a korszerűsített kocsik és az akadálymentes fülkék. Az első korszerűsített komfortos kocsik a decemberi menetrend változásával Bécsből Bregenzbe fognak közlekedni.

Nightjet frissítés – 2. epizód.

Nagyobb kényelem és jobb kínálat.

A továbbfejlesztett, többfunkciós hálókocsik esetében az ÖBB új, modern anyagokra támaszkodik, és az új generációs Nightjet belső terére épül, amelyet 2023-ban fognak először használni az utasok. A korszerűsített ülőgarnitúra 4 személyes fix ágyakkal ellátott fülkékkel rendelkezik, amelyek felszereltségükkel jelentősen növelik az alvási és utazási komfortot, különösen a családok számára.

A többfunkciós fekvőhelyes kocsik babakocsi parkolóhellyel és három kerékpár tárolóhellyel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a jövőben szinte az összes Nightjet vonalon lehetséges lesz a kerékpárszállítás. A jövőben az utazók a továbbfejlesztett kocsikat ingyenes wifin és egyéb technikai újdonságokon keresztül használhatják, mint például a töltési lehetőségek USB-n keresztül minden ágyon, vagy egy vezérlőkijelző különféle kényelmi funkciókkal, mint például a világításvezérlés, vagy a szervízhívások a fülkékbe.

Emellett az új kocsikat NFC kártyákat használó elektronikus beléptetőrendszerrel és videós megfigyelőrendszerrel szerelték fel, hogy még jobban növeljék a biztonságérzetet.

A modernizált kocsikkal az ÖBB új szintre emeli a mozgáskorlátozottak kényelmét. Minden multifunkcionális kocsi modern, akadálymentes fülkével van felszerelve 2 ággyal és akadálymentes WC-vel.

Forgalomba állás a menetrendváltástól:

Én vagyok a Nightjet.

A továbbfejlesztett, többfunkciós fekvőhelyes kocsik fokozatosan beépülnek a meglévő Nightjet flottába.

A Bécs – Bregenz útvonalon az első kocsik a 2021/22-es menetrendváltozástól (2021.12.12) állnak üzembe. 2022 nyarára mind a 22 vagonnak el kell készülnie és forgalomba állnak Ausztriában, Németországban, Svájcban és Hollandiában.

December 13-án indul a Nightjet Bécs-München-Párizs viszonylaton közlekedő szerelvénye.

Ez a kapcsolat – a szintén decemberben induló Zürich-Amszterdam összeköttetéssel együtt – az első új éjszakai vonat, amelyről az ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasút), DB (Német Szövetségi Vasút), SNCF (Francia Állami Vasút) és SBB (Svájci Szövetségi Vasút) európai vasúttársaságok 2020 végén megállapodtak a további európai éjszakai vonathálózat bővítésében.

Bécsből egyébként irigylésre méltó vasúti kapcsolati hálózat jön létre az idén decemberben bevezetésre kerülő menetrendváltástól:

ÖBB: Új kapcsolatok és modern vonatok a 2022-es menetrendben.

összeállította: NÉMETH VIKTOR
tartalom: facebook.com/dominik.pauli, iho.hu, regionalbahn.hu, presse-oebb.at
fotó: facebook.com/dominik.pauli