Menetrend és vágányzárak tervezése, előkészítése Ausztriában. Avagy miért nem így megy ez itthon is?

Megosztom

Hogyan készül a menetrend az ÖBB-nél?

Évente egyszer az összes európai vasút menetrendjét szinkronizálják és a változó körülményekhez igazítják azt. Minden évben december második vasárnapján elérkezik az idő, és életbe lépnek az új vasúti menetrendek kontinens szerte. Az alábbiakban bemutatja az Osztrák Szövetségi Vasút, hogy mit kell tenni a tíz hónapos tervezés során, hogy végül az utasok megelégedésére elkészüljön az új éves menetrend.

A nemzetközi alapszerkezet

Naponta több mint 50 vasúttársaság 7.500 vonata közlekedik az ÖBB-Infrastruktura sínein Ausztriában. Fontos, hogy mindet egy menetrendben tegyék országosan és nemzetközi szinten is elérhetővé.

Első lépésként a távolsági útvonalakat összehangolják a többi európai vasúttal. Például, ha egy vonat Frankfurtból Budapestre közlekedik, és Münchenben, Salzburgban és Bécsben is megáll, a határokon lévő átszállási pontokat percenként kell egyeztetni. Ezenkívül az ÖBB-Infrastruktura ellenőrzi, hogy mikor és hol, mely vonalak szabadok az országban, és mely nemzetközi kapcsolatokat kell elérni. Minden más belföldi távolsági vonat ezen az alapterven alapul.

Nemzeti tervezés

A szövetségi és az állami kormány megrendeli a vasúttársaságoktól azokat a kapcsolatokat, amelyek szükségesek és ésszerűek, és amelyeket finanszírozni fognak a következő évben. A felújításokat, egyéb vasútépítéseket és a kapcsolódó esetleges késéseket is figyelembe kell venni. Sajnos ebben a tervezési szakaszban hazánk kulcsfontosságú szempont lett Ausztriában, mert a Budapest-München között közlekedő railjet xpress vonatok magyarországi késése miatt többször is komoly forgalmi zavarok keletkeztek a bécsi Főpályaudvaron. A főbb eseményekre különvonatokat és az üdülési időszakokban nagyobb kapacitású utasokat szállító eseményspecifikus szerelvényeket rendelnek.

A helyi vágyak, kérések

A polgármesterek, az iskolák, a Munkaügyi Kamara és a Kereskedelmi Kamara a vasúti társaságokon keresztül kívánatos vonatkapcsolatokat kérnek a menetrendbe.

Hogyan működnek a felújítások és vasútfejlesztések ausztriában?

A vasútépítési helyek kijelölése pontos tervezést és csapatmunkát igényelnek. A síneket, az alagutakat, hidakat és még sok minden mást rendszeresen ellenőrzi az ÖBB infrastruktúra Ausztriában, hogy a vonatok a szokásos módon, időben és biztonságosan közlekedhessenek. Ha hibák lépnek fel, azokat az Osztrák Szövetségi Vasút szakemberei kijavítják.

A pontos tervezés és a jól megalapozott folyamatok kulcsfontosságúak

Körülbelül három évvel az építési munkálatok megkezdése előtt az építési projektet nagyjából össze kell hangolni az üzemeltetési tervek felhasználásával, és össze kell hasonlítani az ÖBB főtervének finanszírozási tervével.

Két évvel az építkezés megkezdése előtt elkészítik a tervezetet és megszerzik a szükséges építési engedélyt. Többek között elengedhetetlen az ausztriai vonatmenetrenddel való egyeztetés, a külső szolgáltatások tervezése és a nagy építőipari gépek pontos elosztása.

Annak érdekében, hogy ne-, vagy csak enyhén zavarjanak nemzetközi kapcsolatokat, vagy más jelenlegi építkezéseket, az ÖBB a szomszédos vasutakkal, önkormányzatokkal és közlekedési szolgáltatókkal is előzetesen konzultál.

Az építkezés üzemeltetési szimulációja

Annak kiderítése érdekében, hogy az ütemtervet ki kell-e javítani, az építkezést egy évvel az építkezés megkezdése előtt operatív szimulációnak vetik alá. Ha az ütemtervet befolyásolja az építkezés, akkor az érintett vasúttársaságokkal együtt meghatározzák a változtatásokat, vagy a pótlási intézkedéseket (vonatpótló buszok, forgalomterelés, stb.).

Ennek eredményeként természetesen fontos, hogy korai szakaszban tájékoztassák az utasokat ezekről a változásokról – erre legalább tíz hónappal az építkezés tervezett megkezdése előtt kerül sor.

A vasúti infrastruktúra megújítását célzó projekt előkészítése, megtervezése, koordinálása és szervezése ezért három évig tart. Ezt követően az építkezés gyorsan megkezdődhet és elvégezhető.

Most sok vasutas teszi fel a kérdést, hogy ha ezt így is lehet, akkor Magyarországon miért nem így mennek a vasútfejlesztések?

Hisz az ÖBB vezetői ezzel a mentalitással kiszámíthatóvá teszik a vasútat az utazóközönség, partnereik és saját kollégáik számára. Ezzel kevesebb kártékony stressznek kitéve a feleket.

Talán ezzel a mentalitással itthon is ellehetne kerülni a fejlesztés alávont vasútvonalakon munkát végző vasutasok teljesen felesleges megpróbáltatásait.

összeállította: NÉMETH VIKTOR
fotó és tartalom: infrastruktur.oebb.at