Már nem is cél, hogy európai színvonalat érjen el a magyar vasút (G7.hu)

Megosztom

Bucsky Péter2024. október 15. 04:44• Közélet

Ha megvalósulnak a napokban kormányhatározatban kihirdetett vasúti tervek, akkor a 2700 kilométeres fővonalakon a nagyobb városok Budapestről 10-20 perccel gyorsabban és a késés kisebb kockázatával érhetők el. Ez nagy előrelépés lenne a magyar vasút jelenlegi helyzetéhez képest, ugyanakkor még így is óriási hiányosságok maradnának a nem akadálymentes állomásoktól az elsorvadó mellékvonalakig.

Egy friss, 39 oldalas kormányhatározat szinte minden területen kijelöli az állami beruházásokat a következő évtizedre, 2035-ig. Közlekedési szempontból különösen fontosak a döntések:

  • Továbbra is az autópálya-építésekbe önti a pénzt az állam, a vasúton a túlélés, a szocializmus színvonalának visszaállítása a cél.
  • A vonatok esetében lesz érdemi előrelépés, de a tervek 2035-ben is számolnak a pottyantós WC-s, klíma nélküli, fél évszázados személykocsik életben tartásával.
  • A mellékvonalak esetében a ki nem mondott felszámolás olvasható ki a tervekből.

Merjünk kicsit álmodni!

Az október 9-én megjelent kormányhatározat ugyan nem tartalmazza pontosan, milyen vasútvonalakat és hogyan újítanak fel, de számos korábbi szakmai anyagból meg lehet ezt mondani. A kormány ugyanis azt fogadta el, hogy 2035-ig valósítsák meg a MÁV Zrt. Infrastruktúra versenyképesség-javító programját.

Ennek összege 1500 milliárd forint volt korábbi híradások szerint, és ennek részét képezi az a 800 milliárd forintos terv, amit Lázár János közlekedési miniszter egy hónapja jelentett be. Ennek felét az Európai Beruházási Bank (EIB) hitele fogja biztosítani. Ahogy korábbi cikkünkben jeleztük, ez nem érdemi fejlesztés, hanem az 1980-as évek műszaki színvonalának visszaállítása: a lassújelek megszüntetése, a pályahibák kijavítása a cél.

Ezt most a kormányhatározat el is ismeri: meghatározóan a 100-120 kilométer/órás engedélyezett sebességű vonalakon lehet menetidő-javulást elérni.

Azt is leírják, hogy az uniós felújításoknál olcsóbb megoldásban gondolkodnak. Ebben van is ráció, ugyanis az EU elvárja a fővonalokon a 160 kilométer/órás sebességet és a modern biztosítóberendezést. Ez utóbbival azonban hadilábon áll a magyar vasút: szinte sehol nem sikerült az ETCS nevű biztosítóberendezésen az emelt, 160 kilométer/órás sebességet bekapcsolni. Hiába költöttek százmilliárdokat uniós forrásból a Kelenföld-Székesfehérvár, a Szolnok-Debrecen és a Szolnok-Békéscsaba szakaszokra, ma is csak 120-szal haladhatnak a vonatok.

Ha nem uniós szintű a felújítás, nem kell a peronokat, állomásokat átépíteni, az akadálymentesítés is megúszható. Hatsóági (építési, környezetvédelmi) engedélyre sincs szükség, hiszen csak az eredeti műszaki színvonalat állítják helyre.

Nem fejlesztésről, hanem a hosszú évtizedek alatt elmaradt karbantartások és felújítások behozásáról van csupán szó, ami 10-15 évre biztosít elfogadható állapotokat.

A teljes cikk itt olvasható:https://g7.hu/kozelet/20241015/mar-nem-is-cel-hogy-europai-szinvonalat-erjen-el-a-magyar-vasut/