Legalább félsorompót minden vasúti útátjáróba!

Megosztom

A kvsz.hu oldalon a napokban részletesen beszámoltunk arról, hogy a MÁV Zrt. által működtetett munkaügyi kapcsolatokra szakszervezetünk elégtelen osztályzatot adott.

Aki olvasta a hűbéri kort idéző kritikus írásainkat, magában azt gondolhatja, hogy a jelenlegi szintnél már lehetetlen az uraknak alább ereszkedni.

Mi is azt gondoltuk, de a minap megtapasztalhattuk, hogy bizony mindig van lejjebb, és félő még alább is lehet süllyedni.

Mint ismeretes, 2022. január 1-jén Tapolcán négy ifjú tragikus halálát követelő baleset történt egy csupán fényjelzővel biztosított vasúti útátjáróban. Amely, ha félsorompóval is védve van, a szörnyű esemény vélhetően nem következik be.

A további tragédiákat megelőzni akaró – általunk is közzétett – a fájdalmas gyász szülte felhívás hírül adta, hogy véráztatta vasúti útátjáróban az Újév első napjának délelőttjén történt tragédiát megelőzően, már NÉGY alkalommal aratott a halál.

Ám az illetékes akárkik részéről – és itt messze nem kizárólag a vasút vezetőire gondolunk – senki sem tartotta szívügyének a cselekvést.

Az embertársak egymás iránti, e tragikus eset kapcsán is megtapasztalt csüggesztő közömbössége ijesztően elkeserítő.
(Határozott álláspontunk, hogy a XXI. század magyar vasútján a legalább félsorompóval ellátott vasúti útátjárót védő, a forgalombiztonságot szolgáló rendszernek több mint elvárható biztonsági minimum elvárásnak kellene lennie.)

A tragédia okán szakszervezetünk konzultációt kezdeményezett a MÁV Zrt.-nél.

Hiszen a statisztikai adatok cáfolhatatlanul igazolják, hogy jelentősen kevesebb vasúti jármű, közúti járművel való összeütközés történik azon vasúti útátjárókban, amelyek védelme félsorompóval is biztosított.

A vasúti útátjárókban tavaly bekövetkezett 86 balesetből a félsorompóval is védett helyen 16 esetben ütközött közúti jármű a vonattal, amely alig több, mint a belesetek 18%-a.

A konzultációt kezdeményező levelünkben kifejezetten kértük dr. Homolya Róbert urat, hogy a MÁV Zrt. a téma megkülönböztetetten kiemelt jelentőségére tekintettel, a korábbi Magyarország törvényét semmibe vevő gyakorlatát felhagyva megállapodás érdekében megfelelő képviseltet biztosítson.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával közölt álláspontunk szerint, az Mt. által is megkövetelt megfelelő szintű képviseletet a MÁV Zrt. nevében a Biztonsági Főigazgatóság a témában felkészült munkatársa, és a biztonsági főigazgató tudná a konzultáció során elvárható módon biztosítani.

A „konzultációra” 2022. január 26-án került sor.

A munkáltató képviseletében azonban kizárólag a Munkajog szervezet két jog végzett munkatársa vett részt.
Az egyikük a vasút által évek óta szajkózott mondatokat megismételve kifejtette, hogy a MÁV Zrt. folyamatosan vizsgálja a balesetek bekövetkeztének körülményeit, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a vasúti útátjárókban történő balesetek száma csökkenjen. Majd hozzátette, hogy ezeknek a baleseteknek a nagy része „emberi hülyeségek” miatt következik be.

Ez volt a MÁV Zrt. velünk közölt hivatalos szakmai álláspontja.

Szakszervezetünk a 2022. január 26-i „találkozón” természetesen azonnal bejelentette, hogy nem tekintettük konzultációnak az összejövetelt. Figyelemmel arra, hogy a munkáltató (MÁV Zrt.) ezen alkalomkor sem biztosította az Mt. 233. § (2) bekezdésében a megállapodás érdekében előírt megfelelő képviseletet.

Azt, hogy a MÁV Zrt. nevében, a rájuk nézve hátrányos következményektől egyáltalán nem tartó magukat érinthetetlennek vélők, gyakorta hetykén eljárva visszaélésszerű joggyakorlatot folytatva – menetrendszerűen – veszik semmibe a munkaügyi kapcsolatok tartalmát előíró munkaviszonyra vonatkozó szabályokat, immáron csupán mosolyt fakasztó dacos, rövidgatyás, indiánosdit játszó a régen volt óvodáskorukat felidéző infantilis magatartásaként értékeljük.

Ellenben az emberi életeket – akár munkavállalók életét is – követelő problémafelvetésünk megoldása helyett, csupán az arrogáns, hanyag stílusban, cinikus és érzéketlen módon való válaszra telik, számunkra elborzasztó megnyilvánulás.

Miközben a MÁV Zrt. maga számol be a “Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel nagyon meg vagyok elégedve.” ars poetica alapon szerkesztett színes üzemi lapjában, a Vasutas Magazinban arról, miszerint:

Az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott. 2020-ban 62 útátjárós baleset történt, amely a tavalyi évben 24 esettel emelkedett.
A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos, és 14 könnyű sérüléssel.

A többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság.

Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárral kénytelen számolni.

(Egymilliárd forintból sok-sok félsorompót lehetne telepíteni, ezáltal magyar családokat megóvva a vasúti útátjárókban egyre gyakrabban bekövetkező tragédiáktól.)

A tapolcai balesetben életüket vesztő a felnőttkor kapuját éppen nyitogató fiatalemberek egyikének édesanyja petíciógyűjtésbe kezdett:

„Félsorompót minden vasúti átjáróba” címmel.

Amennyiben egyetértesz a petícióban foglaltakkal, kérünk Te is támogasd aláírásoddal az életek megmentését szolgáló ügyet.

Hiszen minél később a követelt cselekvés, annál valószínűbb a hatodik tragédia bekövetkezése.

Kedves ………… !

“2022. január 1-jén fiam és három társa életét vesztette egy balesetben. A sofőr figyelmetlenség és a rossz látási viszonyok miatt (szemébe sütött a nap, a vizes út csillogott, visszaverte a fényt) nem vette észre a fénysorompó piros jelzését, és éppen akkor hajtott rá a sínekre, amikor a bokros terület mögül a vonat is odaért. Öten ültek az autóban, a hátul, középen ülő kislány maradt csak életben.
Igen, hibáztathatnám a sofőrt, miért nem lassított, ha nem látott jól. Mit érnék el vele? Semmit. Nem érdemes a miérteken rágódni.

De azt tudom, hogy ebben a vasúti átjáróban ez az 5. baleset volt. Ha nemcsak fénysorompó jelzi az átjárót, hanem van legalább egy félsorompó is, úgy gondolom, hogy azt az emberek 99%-a észreveszi, és megállásra készteti.

Félsorompót minden vasúti átjáróba!

Ezért is döntöttem úgy, hogy aláírásgyűjtésbe fogok, hogy a későbbi balesetek megelőzésére legalább ennyit tegyünk meg.

Ne csak itt, Kisapátinál legyen félsorompó, miután több baleset is történt, vagy Sümegen, ahol szintén egy baleset után oldották meg így az átjárót, hanem a MÁV összes kereszteződését vizsgálják felül, és helyezzenek ki a lámpás jelzés mellé legalább egy félsorompót is, ezzel is csökkentve az ütközések esélyét.
Kérlek, támogasd aláírásoddal az ügyet!

A petíció aláírásához kattints ide!

Ha esetleg neked is van ilyen történeted, amikor a baleset után lett sorompó, küldd el válaszüzenetként.

Köszönettel:
Iván Anita” és az aHang

Ha bármi kérdésed van írj a mienk@ahang.hu email címre.

Szerkesztőségi vélemény.
fotó: cdn.nwmgroups.hu