Láthatatlan vonatok, láthatatlan felelősség – MÁV 2025

Megosztom

„Ha nem látjuk, nincs is” – avagy a közlekedési struccpolitika diadala

Június harmadik hétvégéjén a MÁV nemcsak vonatokat, de adatokat is eltüntetett. Már egy hete sincs, hogy a vezérigazgató még megvédte a Vonatinfó alkalmazást, és „hangulatkeltésnek” nevezte azt, ha valaki nem kíván vakon utazni. Most viszont már nem is lehet látni, mi történik – megszűnt az adatszolgáltatás a vonatok mozgásáról.

A döntésről vélhetően maga a MÁV-vezér sem tudott, mert akkor talán szólt volna előre. Ehelyett inkább utólag kellett megtudnunk: a szokatlanul kaotikus hétvége után Lázár János miniszter rendelte el az adatok elzárását. Legalábbis így nyilatkozott Vitézy Dávid – és egyelőre senki nem cáfolta.

Tömegközlekedés 2.0 – csak utas ne legyél

A GVK belső rendszer persze továbbra is működik. A vonatok pozíciója ott van – csak éppen nem azoknak, akik várják. Az utasoknak, akik hatperces átszállásokkal sakkoznak Cegléden vagy a Kökin, marad a találgatás.

Ahelyett, hogy a késéseket csökkentené, a minisztérium inkább elrejti azokat. Ha nincs adat, nincs baj. Legalábbis a híradásokban.

EMMA, a félrement csodafegyver

A MÁV EMMA nevű fejlesztése lett a hivatalos „válasz” az utasok valós igényeire – csak éppen nem válaszol semmire. Az alkalmazás értékelése mára 1.8-ra zuhant a Google Play-en. De a társaság ezt rendre „megköszöni” – változtatni viszont nem változtat.

A régi, valós térképet már csak bonyolult lépésekkel lehetett elérni. Most már azt sem. A független alkalmazások – amelyek az MFB adataiból dolgoztak – szintén lekapcsolásra kerültek. A világ elsötétült a peronok és képernyők mögött.

Belső figyelmeztetések, kipenderített tanácsadók

A vasutas szakmában már a tavalyi jegyárcsökkentéskor is figyelmeztettek: a MÁV nincs felkészülve az ezzel járó terhelésre. De a szakmai hangokat gyorsan elhallgattatták – egyes hírek szerint a kidolgozó tanácsadó azóta „más pályára állt”.

A járműbeszerzések és fejlesztések leállása pedig hosszú távon ássa alá a vasúti közlekedésbe vetett bizalmat.

A magyar lelemény mindent túlél

És mégis – a magyar utas nem adja fel. Az osztrák ÖBB „Scotty” rendszerében továbbra is látszanak a magyar vonatok. A fejlett technológia és a józan ész együttműködéséből születik a valódi megoldás – csak nem itthon.

Zárszó helyett: álomvasút a ködben

A 2025-ös MÁV egy tünet: nem fejleszt, nem korrigál – inkább sötétít. Ebben a rendszerben nem a vonat késik, hanem az igazság – és nem az utas ér célba, hanem a felelősség nélküliség.

Ha nem látjuk, nincs is – vagy legalább letagadható.

További újságcikkek a témában a 24.hu, a Telex és a Népszava oldalain olvashatóak!

FRISSÍTÉS!

Vitézy Dávid facebook oldalán megjelentek szerint a magyar lelemény gyorsan túljárt Lázár János eszén és utasellenességén: egy magyar fejlesztő jóvoltából elindult a holavonat.hu – csak nehogy a gonosz, a saját kudarcát eltitkolni akaró rozsdaminiszter következő húzása a valós idejű adatok teljes letiltása legyen…