Jövő héten kezdődik az ülésszak, melyben a Lázár-féle vasútbezárási törvényt is tárgyalja a parlament – civil szervezetek levélben tájékoztatják az érintett településvezetőket a tervezett járatritkításokról
Jövő héten indul az Országgyűlés tavaszi ülésszaka, amikor a parlament kormánypárti többsége várhatóan elfogadja majd Lázár János személyszállítási törvényét. Ebben a törvényjavaslatban a miniszter mindenfajta akadályt elgördítene a járatritkítások és más közlekedési megszorítások elől: ezentúl például sem az érintett településekkel nem kell előzetesen konzultálni, sem pedig társadalmi-környezeti hatástanulmányt nem kell majd készíteni egy-egy vasútvonal bezárása előtt.
A jövőben az sem lesz akadály, ha a vonatpótló buszok csak jóval lassabban képesek megtenni a vonat útját, a törvény ugyanis akár másfélszeres menetidő-növekedést is megenged az utasok rovására. Az új törvénnyel tehát a Lázár-minisztérium azt a törvénysértést szentesíti majd, melyet 2023-ban már egyszer elkövetett: a miniszter akkor egy hét alatt záratott be 10 mellékvonalat, 150 000 ember közszolgáltatásokhoz férését rontva érdemben, túlnyomórészt az ország amúgy is nehéz gazdasági helyzetű régióiban – miközben a döntésről semmilyen társadalmi vagy környezeti hatástanulmány nem készült, a buszok pedig sok esetben jelentősen lassabbak lettek a vonatoknál.
A közlekedésért felelős minisztérium a vasút további leépítésének törvényi megalapozása mellett annak financiális feltételeit is előkészítette.
Amint azt egyesületünk nyilvánosságra hozta, a 2025-ös évben ugyanis a tavalyi összegnél is kevesebb pénzt (282 helyett 279 milliárd forintot) szán a vasúti személyszállításra a kormány. Holott az elmúlt évek sorozatos megszorításai következtében a vasúthálózat bizonyos részein odáig jutott a (javarészt személyszállításon keresztül finanszírozott) pályák állapotromlása, hogy számos térségben ellehetetlenültek a korábbi menetrendek és csatlakozások, egyes vasútivonalakon (pl. Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza térségében) pedig akár 20 perccel nőtt a menetidő. Mint arra egyesületünk számtalanszor felhívta a figyelmet, a mellékvonalak az ország vasúthálózatának legolcsóbban fenntartható részét jelentik, karbantartásuk elmaradása tehát a “leghatékonyabb miniszter” részéről tudatos vidékellenes politikának tekinthető.
Civil szervezetek rövidesen saját, a járatritkítások megalapozása helyett érdemi közlekedési alapjogot garantáló javaslattal állnak elő a Személyszállítási törvény módosítására, melyet valamennyi országgyűlési képviselőnek és településvezetőnek megküldünk, felhívva egyúttal a figyelmüket a Lázár-féle törvényben megalapozott járatritkításokra és vasútbezárásokra.
A vasútbezárási törvény rendelkezéseiről korábban tételesen írt a Közlekedő Tömeg, linket hozzá itt találtok.
Az eredeti poszt linkje: https://www.facebook.com/100064554528340/posts/1018304813664660/?rdid=xWiEKx8zhKzFDNMd#
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Nem biztos, hogy jó ötlet levetett svájci vonatokat rálőcsölni a MÁV-ra
A bíróság megálljt parancsolt az önkénynek, nem a semmiből jött az emberséges magatartást engedélyező rendelkezés.
Távolról végzett munka – Részsiker! (Cikkünk frissült)