Kincstári optimizmus….

Megosztom

A munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletek között létrejött a végső megállapodás a 2023-as minimálbérről és garantált bérminimumról. Ez alapján a havi bruttó minimálbér összege 2023. január elsejétől 232 000 forint, a garantált bérminimumé pedig 294 400 forint. Ez 16, illetve 14 százalékos emelkedést jelent a jelenlegiekhez képest.
A minimálbér és a garantált minimálbér emelkedése:
Év Minimálbér emelkedés Garantált minimálbér emelkedés
2020: 167 400 4% 219 000 4%
2022: 200 000 19,5% 260 000 19,5%
2023: 232 000 16% 296 000 14%

Átlagbérek és a vasutas bérek emelkedése:
Év Bruttó átlag (Ksh) emelkedés Vasutas bérek
2020: 403 000 9,7% 8% (10%)
2021: 438 000 8,7% 0% (egyszeri 200 000Ft)
2022(júliusig): 500 000 15,3% 10% (alacsonyabb mmk 12%)
2023: 5% (legalább)

Az infláció mértéke novemberben a KSH szerint 22.5%, de árnyalja a képet, hogy az élelmiszerek esetében 43% az átlagos drágulás a rezsi költségei a limit felett fogyasztók esetén az áram duplájára a gáz hatszorosára nőhet.
Az európai szinten alacsonynak számító rezsiköltségünk mellett azonban jóval kevesebb szó esik a fizetésünkről. Hiába ilyen alacsony Magyarországon a villamos energia és a földgáz ára, ha közben a fizetésünk is szinte a legkevesebb Európában.
Ha a mediánbéreket vesszük figyelembe, – amely az átlagbérnél pontosabb képet festhet a valóságról – akkor az látható, hogy huszonnyolc ország közül (Bulgáriával holtversenyben) Magyarországon a harmadik legalacsonyabb fizetést kapják az állampolgárok, évi 6614 eurót. (Havi nettó 223 000Ft) Az Eurostat adatbázisában egyelőre csak a 2021-es bérek elérhetők, így az infláció és a gyengülő forint miatt a 2022-es helyzet valójában még ennél is rosszabb lehet. (átlátszó.hu)
Mivel már több éve a minimálbérek magasabb mértékben emelkedtek a vasutas béreknél, az alacsony Mmk- ban soroltak a minimálbér emeléssel utolérték a magasabb Mmk-ban lévőket. Emiatt a bérek mára már a végrehajtó szolgálat szinte valamennyi szintjén torlódnak.
MÁV Zrt. bérminimumok 2022:


A fentiek figyelembevételével megállapítható, hogy a vasutasság a tavaly nyáron -inflációs és minimálbér emelésre vonatkozó garanciák nélkül- megkötött hároméves megállapodás tartamának a félidejére elveszítették a bérük vásárlóértékének több mint negyedét. Hogy ezek az ismert garanciák miért nem kerültek bele a megállapodásokba, arra az aláírók tudnának választ adni. Vélhetően visszatartja a harcos akaratukat, hogy a munkáltató volt szíves az eredeti munkakörükből jóval magasabb munkakörbe sorolni a szervezetek legfelső szinten lévő döntéshozóit, ezzel vélhetőleg megvalósítva a színlelt foglakoztatást.
Mi várható 2023-ra?
A jövőbe természetesen mi sem látunk, de követve a történéseket akár az egészségügyben, akár az oktatás területén semmi okot nem látunk az optimizmusra. A CSÉT ülésekre részvételi szándékkal bejelentkezett a tulajdonosi jogot gyakorló Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter. Közleménye szerint elkezdte a közös munkát, 12 év kormányzás után ennek akár örülhetnénk is. Viszont látva a folyamatot a munka világában, a korkedvezmény intézményének a kivezetése az ígért felülvizsgálat nélkül, vagy a rokkantak helyzete, a rabszolgatörvény bevezetése és a január 1-tól az egészségügyileg munkakörük betöltésére képtelenek fizetés nélkül hagyása, a munkabérek mesterségesen nyomott szinten tartása egy negatív tendenciát vetít előre. Két lehetőség következhet, az egyik az, hogy az információ gyorsabban eljut így a döntéshozókig, a másik pedig hogy szorosabb kontroll alatt lesznek a résztvevők. A miniszter úr pályafutását figyelemmel kísérve, ezt döntse el mindenki maga.

Mi a Korrekt Vasutas Szakszervezet célkitűzése a következő időszakra?
– a 2020-óta elszenvedett legalább 25%-os bérveszteség helyreállítása
– a saját gépjárművel történő munkába járás költségeinek a megtérítése
– a napi pihenőidők szabályos kiadása, az eddigi jogsértés okozta károknak az érintett vasutasok részére történő haladéktalan megtérítése
– a jogkövető és tisztességes munkáltatás (a hosszútávú foglalkoztatás garantálása, az egészséges és biztonságos munkakörülmények létrehozása és fenntartása)
– az átgondolatlan bérintézkedések okozta bértorlódás megszüntetése
Ahhoz hogy szakszervezetünk kellő hatékonysággal tudja képviselni mindazon munkavállalói érdekeket, melyeket a “nagy” szervezetek már “elfelejtettek” a taglétszám növekedése elengedhetetlen feltétel.
Rád is szükség van!
Te is cselekedj a jogaidért!
A tagság vállalásával hozzájárulhatsz a követeléseink érvényesítésének a hatásosságához.
Légy a Korrekt Vasutas Szakszervezet tagja!

szerző: KVSZ
fotó: Internet