Jár és már ki is fizették a helyettesítési díjat az érintett váltókezelők számára Rákospalota-Újpest állomáson.

Megosztom

A kezdeti lépések

Tavaly októberben egyeztetést kezdeményezünk a rákosrendezői forgalmi csomóponti főnökség vezetőjénél.

Mivel a szakszervezetünk megalapítása óta először találkoztunk a csomóponti főnökség vezetővel, a megbeszélésen a bemutatkozásra is sor került. A Főnökség vezető asszonytól, mint munkáltatói jogkörgyakorlótól nem kevés, a munkáltatói oldalról igencsak aggodalommal telt gratulációt zsebelhettünk be. Meg is értjük, hogy a munkáltató aggódik, hiszen a K.V.SZ. megalapításakor célul tűztük ki a munkáltató által a munkavállalók kárára elkövetett jog-, törvény-, és érdeksértő magatartások felszámolását, továbbá a munkavállalók érdekeit már korántsem képviselő szakszervezetekkel ellentétben, a MÁV-VOLÁN Csoport munkavállalóinak tényleges érdekképviseletét.

Egyeztetésünk előzménye ismét Rákospalota-Újpest állomásra vezethető vissza.

A munkáltató a II. számú váltókezelői őrhelyet kettő személyes szolgálati helynek rendezte be azzal, hogy az őrhelyre létrehozta a váltókezelő mellé a vezető váltókezelő munkakört.

Mivel az említett őrhely a 70-es vonalon az egyik legleterheltebb szolgálati hely. De a nyári szabadságolásokkor, vagy például amikor Vácrátót állomáson nem tudják biztosítani a szükséges technológiai létszámot, az állomáson szolgáló, Vácrátótra is vizsgával rendelkező váltókezelőit átvezénylik, akkor a munkáltató gyakorta a II. – es őrhelyre kettő helyett csak egy fő váltókezelőt vezényelt.

Azonban a hiányzó második munkavállaló helyettesítéséért térítést nem fizetett.

Indokul – helytelenül – hivatkozva az ÁVU-ban foglalt, a szolgálati hely minimum szükséges technológiai létszámára, (amely 1 fő) mindez ellentétben áll a MÁV Zrt. KSz. 55.§-val.

1. Helyettesítésnek minősül az átirányítás abban az esetben, ha a munkavállaló a munkaköri feladatai ellátása mellett oly módon végez más munkakörbe tartozó feladatokat, hogy a két munkakörbe tartozó munkavégzés időtartama nem különíthető el.

2. A helyettesítést végző munkavállalót megillető helyettesítési díjat a többlet feladat mennyiségének és jellegének figyelembevételével oly módon kell megállapításai, hogy annak mértéke legalább a helyettesített munkavállaló alapbérének 20%-a legyen, de amennyiben a helyettesítést több munkavállaló egyidejűleg végzi, a helyettesítési díjak összege ez esetben sem haladhatja meg a helyettesített munkavállaló alap bérének 40% át.

Szakszervezetünk elnöke a munkáltatói jogkörgyakorló erre vonatkozó válaszára hangsúlyozta, hogy mivel a helyettesített munkakör létre lett hozva, ezért ha a helyettesítés szükségessé válik, akkor a munkavállalót helyettesítési díj illeti meg.

Ezért a főnökség vezető asszony az egyeztetésen megígérte, hogy az elmarad helyettesítési díj vonatkozásában tájékozódik, és annak eredményéről értesíti szakszervezetünket.

Ez év január második felében, az ügy kapcsán érthető türelmetlenséggel ismét felkerestük. Ekkor elmondta, hogy a helyettesítéssel töltött munkaórák számolása folyamatban van, és mindent megtesz annak érdekében, hogy az érintett munkavállalók részére járó helyettesítési díj mihamarabb számfejtésre, kifizetésre kerüljön.

Végül tagjaink 2022 február 10-én kézhez kapták a 2022. januári bérjegyzéküket, amelyben elszámolva látták a helyettesítési díjakat.

A munkavállalói érdeksérelmek listájából egy pont – Rákospalota-Újpest állomáson – rendeződött.

A lista további pontjaiban lévők orvoslására Rátok is szükség van!

Várunk, ha még nem vagy tagunk, fogadd el meghívásunkat, és csatlakozz! Együttes erővel óriási sikereket érhetünk el! Ne félj közénk állva kiállni önmagadért és társaidért!

Hogy pontosan hogyan is csatlakozhatsz a Korrekt Vasutas Szakszervezethez, erre a linkre kattintva megtudhatod.

Szakszervezeti álláspont.
fotó: 24.hu (MTI: Máthé Zoltán)