A jegybank legfrissebb várakozása szerint az idei átlagos áremelkedési ütem 17,9 százalék lehet, magasabb, mint amennyivel nőttek a bérek. https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230927/bajban-vannak-a-dolgozok-az-inflacio-miatt-ma-ujra-targyalnak-a-fizetesekrol-642081
A MÁV-VOLÁN Csoportnál a 2023- ra megkötött 5%-os béremelés elégtelen volta miatt az emelés összegefebruárban 53 000Ft-os alpbér emelésre módosult.
A szeptember 27-i CSÉT ülés során – ahová a szakszervezetünket továbbra sem hajlandóak beengedni- a felek értékelték a vállalatcsoport bérhelyzetét, a szolidaritást szem előtt tartó 2023. évi bérfejlesztés megvalósulását, amelynek eredményeként a bérnövekedés a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóinak közel kétharmada esetében meghaladta a 15%-os mértéket.
Tehát a vasutasok egyharmadának a béremelés mértéke 5-15% között mozgott, a kétharmadának az alapbére kevesebb volt mint 353 000Ft (ez körülbelül 30 ezer kollégát jelent).
Nézzük meg pontosan ez mit is jelent a leggyakoribb munkakörökben: (Az egyszerűség kedvéért csak MÁV Zrt.-s munkaköröket említünk, de a forintösszeg mindenkinek irányt mutathat)
2022 2023
Váltókezeló MMK9 260 000Ft 313 000Ft 20%
Tolatásvezető MMK10 280 000Ft 333 000Ft 19%
Külső fszt MMK11 310 000Ft 363 000Ft 17%
Forgalmi szolg.tevő MMk12 320 000Ft 373 000Ft 16%
Menetir., Főrend. MMK13 410 000Ft 463 000Ft 12%
Az élelmiszer infláció év közben 40%, esetenként 60% fölötti is volt, de a KSH szerinti infláció is a 25%-os értéken mérődött. A havi inflációs érték azt jelzi, hogy az elmúlt év azonos hónapjához képest mennyivel nőttek az árak. A tavalyi év őszén az infláció már elérte a 20% feletti szintet, ehhez mérten a most őszi 18%-os emelkedés egyből nem olyan rózsaszín, ahogyan a kormányzat lefesti.
Így hiába tűnik kedvezőbbnek az alacsonyabb fizetési osztályhoz tartozó magasabb százalékos érték, az eleve alacsony bér ilyen mértékű növekedése nem enyhítette a MMK10 és az alatti kategóriákba tartozó kollégák megélhetési problémáit.
A MMk11 és afeletti besorolású kollégáknak pedig már konkrétan veszteséget könyvelhetnek el. Minnél magasabbra megyünk az alapbérekben, a veszteség mértéke annál nagyobb arányaiban.
Az 53 000 ft-os béremelés okozta veszteségek:
Alapbér havi éves
300 000Ft 0 Ft 0 Ft
350 000Ft 9 500Ft 114 000Ft
400 000Ft 17 500Ft 210 000Ft
500 000Ft 28 000Ft 336 000Ft
600 000Ft 35 000Ft 420 000Ft
Azt a megállapítástt kell levonnunk, hogy a 300 ezer forintos alapbér alattiak szempontjából előnyös volt az 53 ezer forintos emelés, az efölötti alapbérrel rendelkezők esetében viszont kifejezetten hátrányos.
A hároméves megállapodás legfőbb hibája, hogy az aláíró felek úgy kötöttek középtávú bérmegállapodást, hogy szándékosan vagy ostobaságból kihagyták az infláció és a minimálbér emelés követésére vonatkozó garanciákat! Az ostobaságot kizárhatjuk, mert a megállapodást megelőző MOSZ-VSz-VDSzSz közös bérkövetelés még tartalmazta ezeket.
Az idézett cikkből kiderül, hogy Zlati Róbert MASZSZ elnők szerint is indokolt lenne az idei évben további kompenzálás, de mint a Vasutas Szakszervezet érdekvédelmi alelnöke ezt a kompenzálást a vasút berkein belül már egyáltalán nem tartja fontosnak.
„Egy október 1-től megvalósuló, és egyébként indokolt 8 százalékos emelés kompenzálná az idei évre várható reálbér-veszteséget” – közölte Zlati Róbert, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke korábban a tárgyalás előtti álláspontjukat. Mészáros Melinda, a LIGA Szakszervezetek elnöke szerint is szükség lenne az év végi, egyösszegű kompenzációra, de másik lehetséges forgatókönyvnek tartotta, hogy jövőre, egyszerre korrigálják a legalacsonyabb bérek reálveszteségét. „Ha nincs idei korrekció, akkor a 2024-re várt 5,5 százalékos infláció mellett is 15 százalékos béremelésre lenne szükség. Ha van idén kompenzáció, akkor annak mértékétől függene a jövő évi bérfejlesztés” – vázolta javaslatukat Mészáros Melinda.
Tekintettel arra, hogy a hároméves bérmegállapodás első két éve hozzávetőlegesen 25%-os keresetvesztést okozott, továbbá a tárgyaló szakszervezetek megalkuvó magatartása előre vetíti a vasutasok további bérvesztését!
A Korrekt Vasutas Szakszervezetet is kedvezően érinti, hogy az Alkotmánybíróság egy szerdai határozatában alaptörvény-ellenesnek nyilvánította és megsemmisítette a Munka Törvénykönyvének a kollektív szerződéskötést szabályozó paragrafusának egy részét.
A törvény megsemmisített része azt mondta ki: ha a kollektív szerződés megkötését követően szerzi meg egy adott munkahelyen a szakszervezet a reprezentativitáshoz szükséges taglétszámot, akkor már csak tanácskozási joga lehet. A szakszervezeteket így ezen a téren meg lehetett kerülni. Ám az AB szerint a szabályozás ésszerűtlen különbségtételt tett a szakszervezetek között.
Tehát amint a szakszervezetünk eléri a szükséges tagságot, már nem csak tanácskozási, hanem döntési jog is megilleti!
Az, hogy ez mikor fog bekövetkezni rajtatok áll! Amennyiben egyetértettek a törekvéseinkkel, csatlakozzatok a Korrekt Vasutas Szakszervezethez!
https://kvsz.hu/csatlakozz/
Kovács Attila
KVSz tisztségviselő
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Tájékoztatásul a MÁV Zrt. KÜT novemberi Hírlevele
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
Üzemi tanács és munkavédelmi képviselő választás a MÁV Zrt.-nél