Hét hatósági kötelezést írt elő Lázár minisztériuma a MÁV-nak egy nemrég zárult eljárás nyomán…24.HU

Megosztom

Lapunk (24.HU) birtokába került az Építési és Közlekedési Minisztérium decemberi hatósági kötelezése, amelyből kiderül, hogy a tárca – egy tavaly őszi eljárás nyomán – hét pontban fogalmazta meg, mire kötelezi rövid határidővel a MÁV-ot.

A múlt héten hosszú cikkben foglalkoztunk a MÁV 2024-es teljesítményével, és próbáltuk kideríteni, miért volt a korábbi időszakhoz képest is zűrzavarosabb tavaly a vonatközlekedés Magyarországon. Számos problémát érintettünk, ezekről a MÁV álláspontját is kikértük. Az államvasút sajtóosztálya egyetlen mondattal reagált tételes kérdéssorunkra: „A vasúttársaság határozottan cáfolja a kérdésekben megfogalmazott állításokat, azok nem felelnek meg a valóságnak.”

Ugyanakkor Lázár János építési és közlekedési miniszter január elején sajtótájékoztatót tartott, melyen több olyan megoldásra váró problémát is érintett, amiről lapunk beszámolt: így például a mozdonyflotta modernizálását, a leállított személykocsik felújítását. A tíz pontból álló vállalásait ismertető Lázár elismerte, hogy bőven akad tennivaló a MÁV körül. És ezzel – a lapunknak küldött tömör tagadó válasszal szemben – a cégnél is nyilvánvalóan tisztában vannak.

Ez derül ki például abból a hatósági kötelezésből is, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasút Hatósági Főosztálya küldött meg a MÁV-nak még tavaly decemberben. Ebben a minisztérium az alábbiakra kötelezi a vasúttársaságot:

  • Gondoskodjon a pályakarbantartásokra és a biztosítóberendezés-karbantartásra vonatkozó utasítások megújításáról és hatályba léptetéséről. Ennek folyamán legyen külön tekintettel arra, hogy a feladatok és a felelősségi körök egyértelműen azonosíthatók legyenek, továbbá „rögzítésre kerüljön, hogy az ellenőrzések során feltárt hiányosságok megszüntetésére és/vagy a hibák elhárításáig milyen intézkedés megtétele szükséges.”
    Határidő: 2026. január 1.
  • Biztosítsa a munkaerő-utánpótlást a pálya- és biztosítóberendezés-karbantartásával foglalkozók esetén, hozzon létre az egész ország területére kiterjedő hatállyal a létszámnormáknak megfelelő álláshelyeket.
    Határidő: 2025. december 31.
  • Biztosítsa a vasúti pálya- és biztosítóberendezés-karbantartáshoz szükséges tartalék alkatrészeket.
    Határidő: 2025. október 30.
  • Gondoskodjon a vasúti pályakarbantartáshoz szükséges kisgépek beszerzéséről, és biztosítsa, hogy folyamatosan rendelkezésre álljanak a karbantartáshoz szükséges eszközök.
    Határidő: 2025. október 30.
  • Alakítsa ki és vezesse be az ellenőrzéshez, karbantartáshoz szükséges vágányzárak rendszerét.
    Határidő: 2025. január 31.
  • Készítsen intézkedési tervet az 1–5. pontban foglalt kötelezések végrehajtására, és azt küldje meg a vasúti közlekedési hatóságnak.
    Határidő: 2025. január 31.
  • Írásban tájékoztassa a vasúti közlekedési hatóságot az 1–5. pontban foglalt feladatok végrehajtásának előrehaladásáról.
    Határidő: minden hónap utolsó napja.

A minisztérium a dokumentumban részletesen meg is indokolta, miért követeli mindezt a MÁV-tól. Így derült ki, hogy a vasúti közlekedési hatóság a vasúti törvény rendelkezései alapján hivatalból

eljárást indított a MÁV-val szemben tavaly októberben,

ennek keretében pedig helyszíni ellenőrzéseket folytattak a négy nagy fővárosi pályaudvaron. Ezen eljárás nyomán született meg a hét hatósági kötelezés.

Az ellenőrzést október közepén a Keleti pályaudvaron kezdték. Itt egyből kiderülhetett a vizsgálóknak, hogy a különböző munkák végrehajtási gyakorlata és a hozzájuk tartozó munkautasítás számos ponton eltér egymástól. Legalábbis ezt látszik alátámasztani a hatósági kötelezés 1. pontja, miszerint a munkautasításokat több szakterület esetében is sürgősen meg kell újítani.

A vizsgálat ezen felül alátámasztja korábbi cikkünk azon állítását is, miszerint a MÁV végrehajtó szolgálataiban komoly munkaerőhiány tapasztalható, és egyes szakszolgálati egységeknél a szükséges létszám töredéke áll csak rendelkezésre. Ez volt a helyzet októberben a Keleti pályaudvaron is: az illetékes biztosítóberendezési egységben 45 lenne az előírt munkához a technológiailag szükséges létszám, az ellenőrzés idején azonban a pozíciók mindössze harmada volt betöltve – 15 munkása volt ekkor a biztosítóberendezéses szakszolgálatnak a Keletiben és a ferencvárosi rendező pályaudvaron összesen. A blokkmesterek nyakába ráadásul egyre több adminisztratív munka szakad, ami az ellenőrzési munkától vonja el a figyelmet és az időt, ez pedig meglátszik a karbantartások csökkenő színvonalán. A hibaelhárításokat lassítja az anyagbeszerzések átfutási idejének lassúsága, valamint az is, hogy alig állnak rendelkezésre különböző tartalékalkatrészek – derül ki a tárca által jegyzett dokumentumból.

A helyszíni szemlék második állomása néhány nappal később a Nyugati pályaudvar volt, mely a vizsgálók megállapítása szerint – hasonlóan a Keletihez – rendkívül leterhelt, naponta mintegy 550 vonat közlekedését biztosítja, a nagy forgalom miatt pedig nem jut elég idő a karbantartásokra. Ezt nehezíti további két körülmény:

  • a munkavégzéshez szükséges kisgépek javítása és karbantartása hosszadalmas, a minőségük nem megfelelő, és ez rontja a pályafenntartás színvonalát;
  • továbbá itt még a kívánt létszám 50 százalékát sem érte el a biztosítóberendezési szakterületen dolgozók száma, a meghatározott 24 helyett csak 11 főt foglalkoztattak.

Ahogy a Keletiben, úgy a Nyugatiban is probléma a bürokrácia, beleértve a beszerzések lassúságát, illetve a növekvő adminisztrációs terhek elveszik a blokkmesterek idejét és energiáját a karbantartási munkák elvégzése elől.

Egy hónappal később a Déli pályaudvaron (ami a nyári csúcs idején naponta négyszázánál is több vonatot szolgál ki) tartott szemlén kiderült, hogy a pályafenntartási oldalon legalább kilenc fő hiányzott különböző munkakörökből, a biztosítóberendezési szakszolgálat számára előírt 20 fős technológiai létszámból pedig mindössze hat állás volt betöltve, és a kisgépeket is elavult állapotban találták.

A minisztérium által kiadott dokumentumból ráadásul kiderült:

a karbantartással foglalkozó személyzet a vezetői értekezletekre rendszeresen készít olyan anyagokat, amelyekben felsorolják a munkavégzésüket akadályozó problémákat, azonban a „tudomásszerzés” ellenére nem készül intézkedési terv ezek megoldására.

Ez is alátámasztja korábbi cikkünk állítását, hogy az illetékesek „hiába kilincselnek felfelé, bizonyos szinteken megakad az információ, és nem jut el azokhoz, akik foglalkozni tudnának vele.”

A helyszíni szemlék Kelenföldön értek véget december elején, néhány nappal azután, hogy a szezon első havazása megbénította ott a vonatközlekedést. Ez utóbbira nem tért ki külön a vizsgálat értékelése, azt viszont rögzítették, hogy ott is akadnak bőven problémáka különböző eszközökkel és a létszámmal. Kiderült, hogy a létszámhiány a beruházásoknál is zavart okoz, mivel az 1-es számú vasúti fővonalon egészen Bicskéig ez a területi szakszolgálat ad felügyeletet. Ám a megismert információk alapján ezt a feladatát csak korlátozottan képes ellátni.

Ennek következtében a MÁV csak részben felel meg a vasúti törvény közlekedésbiztonsággal kapcsolatos előírásainak, miszerint: „a pályahálózat-működtető felel az általa működtetett vasúti pályahálózat működtetéséért, üzemeltetésért, ezen belül a karbantartásáért és a felújításáért, valamint pályaműködtetési szerződésben vagy a fejlesztés finanszírozását biztosító támogatási szerződésben meghatározott feltételek szerinti fejlesztésért.”

Azaz hivatalos dokumentumokkal lehet alátámasztani, az ÉKM saját vizsgálata is azt állítja, hogy a MÁV a feladatait csak korlátozottan képes ellátni, mert sem eszközei, sem gépei, sem alkatrészei, sem munkásai nincsenek a szükséges mennyiségben és létszámban.

A megindított eljárással a MÁV legfeljebb akkor szállhat szembe, ha közigazgatási pert indít. Ez azonban nem valószínű, így jelen állás szerint nem tehet mást a vasút, mint tartja magát a minisztérium által megjelölt határidőkhöz. Az eredményekről a későbbiekben érdeklődünk majd az ÉKM-nél és a MÁV-nál is.

A cikk eredete: https://24.hu/belfold/2025/01/24/mav-lazar-janos-ekm-eljaras-letszamproblemak-hataridok/