Kimenti a felszámolás elől a Magyar Vagon cégcsoport két fontos cégét a kormány, de ez számításaink szerint meglehetősen sok állami pénzt fog felemészteni.
- Két jogszabály is segít megelőzni, hogy az egyiptomi exportra szánt 1350 vasúti kocsit szállító Ganz Mavag International és az ezek gyártása mellett a MÁV személykocsijait is javító dunakeszi járműjavító csődbe menjen.
- Stratégiai vállalattá minősítik a cégeket, és az állami reorganizációs szervezet próbálhatja megmenteni őket.
Miért fontos ez? A korábban Ganz-Mavag, újabban Magyar Vagon néven ismert cégcsoport jelentős állami támogatással sem volt képes eredményesen működni, a NER-közeli vállalattól hiába várták a hazai vasúti járműgyártás reneszánszát.
Számokban: a dunakeszi járműjavítót működtető Magyar Vagon Dunakeszi Kft.-nek 2024 végén mínusz 5 milliárd forint volt a saját tőkéje ezt legalább a jegyzett tőke feléig fel kell tölteni, amihez körülbelül 4,5 milliárd forintra lesz szükség.
- A dunakeszi gyár 2024 év végén 16 milliárd forinttal tartozott a partnereinek, további 8 milliárddal a kapcsolt vállalatainak, rövid lejáratú kötelezettségei pedig 2024-ben 38 milliárd forintot tettek ki.
- A cég egyenesbe állításához közel 40 milliárd forintra lesz szükség, hogy az adósságokat rendezzék.
Előzmények: Magyarország összesen 1350 vasúti személykocsi gyártását vállalta Egyiptomba, a megrendelés értéke 450 milliárd forint.
- Eredetileg az orosz Transzmasholdinggal közösen szállították volna a járműveket, de az orosz-ukrán háború és a szankciók miatt egyedül maradt a magyar cég, amely eddig közel ezer kocsit tudott leszállítani.
- A vasúti kocsikat értékesítő Ganz-Mavag International 2020 és 2024 között 127 milliárd forint árbevétel mellett 28 milliárd forint veszteséget könyvelt el.
- Összesítve a két cég 2022 óta 36 milliárd forintos veszteséget termelt, a bevétel 28 százalékát.
Mi következik? Az államnak azért kell közbelépnie, mert az egyiptomi megrendeléshez az EXIM Bank nyújtott hitelt, éves beszámolójában 128 milliárd forint le nem hívott hitelösszeg volt egyiptomi hitelekre, ami feltehetően a Magyar Vagon ügyletét takarja.
- Forrásaink szerint a hitel törlesztéséhez szükséges, hogy minden vasúti kocsit le lehessen szállítani.
- Azért is nemzetgazdasági érdek a Magyar Vagon fennmaradása, mert a MÁV személykocsijainak és mozdonyainak nagy részénél ez a cég végzi a karbantartást, így a cégcsoport csődje megállítaná az egész magyar vasút működését.
Tágabb kontextus: a cégcsoportból a tulajdonosok 2022 óta 10 milliárd forint osztalékot vettek fel.
- A végső tulajdonos azonban megismerhetetlen, a Solva II. nevű magántőkealap mögött áll. Korábban a Gran Private Equity kezelte az alapot, amely Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató egyéb érdekeltségeit is kezeli, de a Mol korábban nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy ők vagy Hernádi Zsolt tulajdonosa-e a cégcsoportnak.
Eredet:https://telex.hu/g7/2025/08/11/vasut-veszteseg-dunakeszi-jarmujavito-strategiai-kimentes
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Eldőlt, elbocsátja dolgozóit az Operaház – NÉPSZAVA
Augusztus 15-e: Szűz Mária mennybevételének és Szent István király országfelajánlásának ünnepe
Újabb bajba került NER-es céget ment meg a kormány