Egyiptom 23 milliárd dolláros vasúti Szuezi-csatornája.

Megosztom

Ha beírná az „egyiptomi vasút” kifejezést a képkeresőbe, valami olyasmit találhat, mint egy vonat, amely méltóságteljesen gördül át egy gyönyörű sivatagi tájon.

Ehelyett egy galériát láthat olyan roncsokból, amelyek a vonatok korából ítélve a távoli múltból származnak.

De ezek mind az elmúlt néhány évből származnak, és megmutatják, milyen rosszra fordult az egyiptomi vasút. Emberek százai vesztették életüket csupán az elmúlt évtizedben.

Amikor El-Sisi elnök 2021 márciusában a legutóbbi tragédiát követően megfogadta, hogy „véget vet az ilyen típusú katasztrófáknak”, sok egyiptomi valószínűleg úgy érezte, hogy mindezt már hallotta korábban.

Most végre megváltozhatnak a dolgok, hiszen egy ősi történelméről ismert ország futurisztikus, jövőbeli vasúti rendszert épít.

Egyiptom modern vasúti rendszere: a közlekedés új korszaka.

Egyiptom rendelkezik a Közel-Kelet és Afrika egyik legnagyobb vasúti hálózatával. Több mint 5000 kilométernyi pálya van az országban. Amelyek régi és mára már teljesen korszerűtlenné váltak. A Kairó és Alexandria közötti első vonalat a legendás mérnök, Robert Stephenson tervezte, és az 1850-es években készült el.

Ma a vasutat körülbelül hatmillió tonna áru szállítására használják évente, és naponta több mint 1,4 millió ember használja a vonatokat.

Ezek az adatok jól működő, hatékony rendszernek tűnnek, de sajnos nem azok.

Egyiptomban évente több ezer vonatbalesetről számolnak be, beleértve a tüzet, ütközéseket és kisiklásokat.

2021-ben eddig legalább három különálló, több halálesethez és több száz sérüléshez vezető incidens történt.

Bár ennek a szörnyű előéletnek több oka is van, a rossz karbantartás, az alacsony befektetés, a súlyos hanyagság és a vonatok, amelyeket már évekkel ezelőtt ki kellett volna cserélni, a fő okok.

Nem sok vasúti hálózat szorulna nagyobb felújításra, mint ez – és most éppen ez történik.

2021 szeptemberében 4,5 milliárd dolláros szerződést írtak alá Egyiptom első nagysebességű, villamosított vasútvonalának biztosítására.

A Marsa Matrouh és Ain Sokhna kikötővárosok között futó 660 kilométeres útvonal várhatóan akár 50%-kal csökkenti az utazási időt, évente 30 millió embert szállít, és körülbelül 15 000 munkahelyet teremt.

Jelenleg az egyiptomiak erősen zsúfolt és gyakran veszélyes utakra támaszkodnak, különösen a nagyobb kairói régióban, ahol az új vonal áthalad.

A tervek szerint egy második szakasz követi, amely 1800 kilométerre viszi az új hálózatot dél felé a Nílus mentén, majd kelet felé Hurghadáig és Safagáig. Csatlakozik a 2015 óta épülő új közigazgatási fővároshoz, valamint El Alameinhez és Asszuánhoz is, ahol új városi projektek is készülnek.

Ezt az epikus sémát a Siemens Mobility, a kairói székhelyű Orascom Construction és az Arab Contractors konzorciuma szállítja.

Azt mondanám, hogy a projekt egy átalakuló lépés az egyiptomi vasúti ágazat számára

mondja Ayman Ashour, a Siemens Mobility közel-keleti és afrikai kulcsrakész vasúti üzletágának vezérigazgatója.

Az egyiptomi kormánynak van elképzelése a vasúti hálózat modernizálásáról, és az ország legstratégiaibb hálózatával kezdi a megújulást, amely összeköti a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel.

A német cég háromféle vonatot biztosít a projekthez, valamint jelzőrendszert, áramellátó rendszereket és egyéb infrastruktúrát.

A tervezéstől kezdve egészen az új vasútvonal karbantartásáig a munka elvégzése után 15 évig mindent megold.

A projektet a német kormány hitelgaranciája támogatja.

Nem csak egy rendszert, vagy egy csomagot szállítunk; teljes, teljesen integrált, kulcsrakész vasúti megoldást készítünk

magyarázza Ashour.

Itt a világ legmagasabb normáiról beszélünk, mert amit az egyiptomi emberek kapnak, az hasonló ahhoz, amit az európaiak kapnak jelenleg.

Eközben az egyiptomi kormány alagutakért felelős nemzeti hatósága olyan polgári építményeket fog kezelni, mint a hidak és az alagutak.

A magas utasszám mellett a teherszállítás várhatóan 15%-kal fog növekedni az új hálózaton, amelyet a „Szuezi-csatorna a sínen” névre kereszteltek.

Egyiptom 23 milliárd dolláros vasúti Szuezi-csatornája.

A rendszer csak a közeli tengeri útvonalon áthaladó áruk töredékét fogja mozgatni, de ez nagy részét képezi Egyiptom azon tervének, hogy a következő évtizedben megerősítse gazdaságát.

Az első szakasz befejezését 2027-re tervezik, és a teljes hálózat költségét 23 milliárd dollárra becsülik.

Ez nem kis összeg, de figyelembe kell venni a környezetet, amelybe ez épül.

összeállította: NÉMETH VIKTOR
tartalom: theb1m.com
fotó: press.siemens.com