BÉR 2024. Béremelés vagy parasztvakítás. „A múltat végképp eltörölni”

Megosztom

Bértárgyalás helyett diktátum…
Hír:
2024 január 16-án a tulajdonos tájékoztatta a meghívott szakszervezeteket a béremelési akaratáról.

Egy bértárgyalás nem így néz ki.

 Szakszervezetünknek ismét kritikával kell illetnie a MÁV vezetését és a megállapodásokat kötő szakszervezetek jellemes vezetőit. Ha valóban bértárgyalás folyna, akkor a első kötelezettségük lenne a lezárult hároméves megállapodás hatásának az elemzése.
 A 2021 nyarán megkötött három évre szóló bérmegállapodást a minimálbér és infláció követésére vonatkozó garanciák nélkül kötötték meg, szándékosan.
 Ennek következménye az lett, hogy a válság okozta a kiugróan magas infláció a vasutas bérek harmadának az elvesztését okozta, vásárlóértéken mérve. Ezzel mind a vasút vezetése, mind az aláíró szakszervezeti elnökök tisztában vannak, de a döntésük következményét nem vállalják. Nem hajlandóak a három év mérlegéből a szükségszerű következtetéseket levonni és megfelelő intézkedéseket hozni.   Helyette a fejüket a homokba dugva akarják a múltat végképp eltörölni.

 A tulajdonos, akárcsak tavaly, ismét helyettük lépett, amely elég kínos. Az ajánlatából látszik, hogy ismét a gyors tűzoltásnak látja szükségét. Ezért tett 25%-os béremelési ajánlatot, no nem az idei, hanem az elkövetkező három évre.
 De mit is jelent ez az ajánlat?
 Az idei évre a mézesmadzag a 70 ezer forintos alapbér emelésben testesül meg. Ugyan ki nem érezné ennek égető szükségességét? Azonban, mivel sajnos nem ismert, hogy a MÁV bértömegét az idei bérintézkedés hány százalékkal emeli meg, így nehéz matekozni. Úgy becsüljük, hogy ez körülbelül a 25%-os ígért adomány felét jelentheti az első évre. Innen következtethetni lehet , hogy a második és harmadik évre legfeljebb ennek a fele, évente 6-7% maradhat.
 A következő beetető megfogalmazás, hogy minimum szinteket állapítanak meg, melytől a munkáltató/tulajdonos felfelé eltérhet. Ez az a csapda amivel a vasutasokat kábítják és aláírhatóságban segédkeznek a remegő tollú elnököknek. Majd jön a mindent is kielégítő magyarázat, hogy ezek csak minimumok, ettől többet is adhatnak! Csak megjegyezzük, ehhez nem kell megállapodás. A munkáltató ha akar és ha hagyják, mindig adhat többet. Feltételezzük, a szakszervezeti elnökök sohasem vetemednének arra, hogy ezt megakadályozzák!
 Erre nagyon jó példa a 2022 decemberi megállapodás, amikor is a 25%-on tomboló infláció ellenére a aláíró elnök urak és asszony képes volt a 2023-as évre szóló 5%-os mértéket elfogadni, olyan kitétellel, hogy a munkáltató többet is adhat.
 Na akkor innentől nem nevezhető ez a folyamat bértárgyalásnak! Hogy megértsétek, ha el akarod adni a kétmilliós autódat, akkor az alku nem úgy történik, hogy egymisiért elviheti a vevő de ha akar, majd adhat többet is! Hát ne nézzék már a vasutasokat madárnak!

 Ha lett volna érdemi bértárgyalás, akkor levonnák a lezárult időszak eredményét, tanulságát. Megállapítanák, hogy mennyit növekedtek, illetve csökkentek a reálkeresetek. Jelen esetben a számításaink szerint ez kb. 30%-os jövedelem veszteséget jelentett a 2020-2023 időszakban! Ez már egy tárgyalási alap lehet. Erre tehet ajánlatot a tulajdonos/munkáltató ami, ha eléri vagy meghaladja ezt a szintet akkor meg lehet állapodni. Ha a tulajdonos nem képes az ilyen mértékű ajánlat fedezetét a költségvetéséből kigazdálkodni, akkor lehet közép távú megállapodásban kötelezettséget vállalni a jövedelmi helyzet rendezésére, markáns javítására.

 Persze, már halljuk is a megszokott választ, „nincs rá pénz”! Na ez már nem a szakszervezetek feladata! Törjék csak ezen a fejüket az adóinkból jól megfizetett miniszterek és államtitkárok.
Látjuk, hogy vannak olyan kiváltságos szegmensek, ahol a béremelések ugyanebben az időszakban megtöbbszöröződtek. Ezért kijelenthetjük, hogy ez nem a képesség, hanem a szándék kérdése!
 Egy-két kivétellel a MÁV-Volán csoportnál működő szakszervezetek megvett elnökei úgy irtóznak a nyomásgyakorlás használatától, mint a ördög a tömjéntől! A világért sem kockáztatnák a munkáltatótól kapott havi többmilliós zsoldjukat, holmi vasutas bérekért! A bólogató Jánosok, és hajbókoló Zoltánok megtanulták hogyan kell igazodni a jutalomfalatokért.

 Végső soron, mivel a Korrekt Vasutas Szakszervezetet a munkáltatóval szolgain együttműködő VDSzSz Szolidaritás és VSz elnökei kizárták a bértárgyalásokról, ezért az újabb memóriazavar elkerülésére idézzük azt a mondatot, amit az előző bérmegállapodásból szándékosan kihagytak, ezzel a jövedelmek 30%-os elvesztését okozták:

” Amennyiben a minimálbér, illetve a garantált bérminimum éves emelkedésének mértéke a fenti általános szabályokban foglalt éves alapbéremelés értékeket meghaladja, úgy az alapbéremelés mértékét azzal megegyezően kell megállapítani.

https://www.vdszsz.hu/8279-ber2021-a-bertargyalasok-mielobbi-megkezdeset.html

 Ha 2021-ben a megállapodásba az alábbi mondat bekerült volna akkor most egy váltókezelőnek, tolatásvezetőnek kb. 460 ezer Ft, egy forgalmistának kb. 570 ezer Ft egy menetirányrányítónak, főrendelkezőnek kb. 780 ezer Ft körüli alapkeresete lenne!

Az idei ajánlat is ígéretesebb lenne, az alábbi mondattal kiegészülve:

„Amennyiben az éves infláció mértéke a bérmegállapodás megkötésekor alapul vett éves becsült infláció mértékét meghaladja, az esetben a bérmegállapodásban érintett munkavállalók alapbérét visszamenőleges hatállyal a vonatkozó év január elsejétől a tényleges és a becsült infláció közötti különbség százalékos értékével meg kell emelni.”

Amennyiben támogatandónak tartod a munkánkat: https://kvsz.hu/csatlakozz/

szerző: KVSZ
fotó: Internet