Az éves bérkorrekciók az utóbbi években köszönő viszonyban sincsenek az éves inflációs indexekkel, amely tavaly 18 %-os, az EU átlagot kettő és félszeresét meghaladó volt. Az élelmiszerek esetében még magasabban tetőzött a kétségbeejtő elmaradás. Az elmúlt évek során halmozódó reálkereset veszteségek a vasutas családok sokaságát kilátástalan helyzetbe taszította.
Azonban hála Isten szép számmal vannak akik a válság ide válság oda – a másoknak oly nehéz években – mindennek dacára is szépen gyarapodtak. Ráadásul vitathatatlanul nagy különbség, hogy ha valaki a havi jövedelméből a megszokott értéket nem tudja a megtakarításai vagy befektetései növelésére fordítani, vagy az, hogy a hónap végén nincs pénze élelmet vásárolni.
Tehát az alacsony jövedelemből megélni kényszerülő munkavállalók abszolút és relatív értelemben egyaránt szegényednek.
Sajnos az ezévi bérkilátások egyáltalán nem biztatóak, mivel az elmúlt évek nagymérvű jövedelem veszteségeiből egyáltalán nem, vagy csak alig valamicske fog megtérülni. Hiába reménykedik az ígérgetésekkel vigasztalt jámbor vasutas. Hiszen a munkáltató által jól kitartott szakszervezeti nagyokra a jól ismert okok miatt aligha lehet számítani.
Persze ha őkelmük megélhetési viszonyaik az orruknál fogva vezetett tagjaikhoz, és nem a gazdáikhoz igazítottan alakulna vélhetően azért harcosabbak lennének. De egyelőre ez nem így van. Ezért azután a gazdáik felé rém alázatosak és megértőek. Alávaló módon veszik tudomásul és reklámozzák azon úgymond bérintézkedéseket, amelyek a vasutas társadalmat egyre kilátástalanabb pályára kárhoztatja.
No és mindemellett, az Alkotmánybíróság, és az EU bíróság ítélete, valamint immáron az Alapvető Jogok Biztosa véleménye ellenére sem emelnek szót a MÁV Alaptörvény ellenes munkáltatása miatt.
A lapításuk dicstelen következménye, hogy a a vasutasok sokaságának a pihenőidejét a heti pihenőidő kiadásakor a munkáltató rendre 12 órával megrövidíti.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
KÖZLEKEDŐ TÖMEG: Általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye
Veszélyes a kivárás a cégektől, perek fognak indulni a pihenőidőről – írja a munkajogász