Az 1-es és 150-es vonalak fejlesztéseiről, létszámról és a KÖFI kialakításairól is szó volt a februári KÜT ülésen.

Megosztom

MÁV Zrt. KÜT HÍRLEVÉL Február.
A MÁV Zrt. KÜT online ülése: február 17.

Elsőként a 2022. évi szociális segély és munkabérelőleg keretösszegének, valamint a rendkívüli élethelyzethez kapcsolódó juttatások jogcímeinek meghatározására került sor.

Kovács Tamás humánerőforrás gazdálkodási igazgató elmondta, hogy a 2021. évi szociális segély és munkabérelőleg keretösszegeinek felhasználásáról Császárné Nikolausz Krisztina szakértő ad tájékoztatást. Részletesen kifejtette a szociális segély jogcímek közötti átcsoportosításának okát és elemezte azok tényleges felhasználását. A segélyezési jogcímek elemeit vizsgálva megállapítható, hogy a temetési segélyre elkülönített terv nem volt tartható, a tényleges felhasználás 40.110.128.-Ft. A nagycsaládosok részére elkülönített támogatás keretösszege közel a terv szinten realizálódott, mely alapján 2021. évben 118 munkavállaló gyermekei részesültek az év végén támogatásban. A rendkívüli élethelyzetek kezelésére elkülönített központi segélykeret felhasználása – a temetési segély terhére történő átcsoportosítás ellenére a tervnek megfelelően alakult.

A munkabérelőleg keretösszege a hatályos szabályoknak megfelelően került felhasználásra, mely alapján 2021-ben 497.301.300.-Ft kifizetése történt e jogcímen.

A munkáltató javaslatot tett a 2022. évi segélyezési jogcímekre, mely alapján továbbra is külön keret áll rendelkezésre a temetési segélyre, a rendkívüli élethelyzetek kezelésére, a nagycsaládosok év végi támogatására, valamint a szervezeti egységek részére is jelentős keretösszeg kerül felosztásra. A végrehajtó szolgálati helyek 2022. évben is magasabb egy főre jutó keretösszeggel gazdálkodhatnak. A 2022. évi munkabérelőleg keretösszegére vonatkozó munkáltatói előterjesztést jóváhagyta a testület. A szervezeti egységekre történő keretösszegek meghatározására a KÜT-tel történő részletes egyeztetést követően kerül sor. Ezt követően Kovács Tamás tájékoztatást adott a munkáltatói egyoldalú intézkedésekről, a bértömeggazdálkodás folytatásáról, a kidolgozás alatt lévő új bértáblával kapcsolatos változtatásokról, melyek között a sávmaximum és a visszavételi bér megszüntetése szerepel. Szólt még a jelentős hiányszakmák ténylétszámának kismértékű növekedéséről. A KÜT tagjai kérdésekkel, javaslatokkal „bombázták” az igazgatót, aki válaszolt a felvetésekre.

A második napirend keretében Béres Barna forgalmi és üzemviteli főigazgató a fejlesztések hatása a forgalmi szakterületre címmel adott tájékoztatást.

Nagyon aktuális és fontos témakörrel, a Központi Forgalomirányítás (KÖFI) terjedésének hatásával kezdte a főigazgató. A technikai fejlődés jelenlegi ütemében változik a forgalomszabályozás és az üzemirányítás is. Az üzemirányítás új technológiai lehetőségekkel és egyre több információval rendelkezik, például a KÖFI vonalakon telepített kamerákon keresztül egyre több területen. Az Utasítások is szükségszerűen a technológiai fejlődés alapján változnak. A forgalmi szakmai területen is nagy kihívást jelentenek az átépítések, és a velük járó teljes kizárásos vágányzárak. Vágányzári kapacitás korlátozás miatt a határforgalomban is óriási kihívások jelentkeznek, melyeknek naponta kell megfelelni.

Néhány konkrét átépítéssel érintett vonal a Hegyeshalom – Kelenföld KÖFI kialakítása 2023.08.31.-ig, melynek lesz a létszámra is hatása, a forgalmi létszám 104 fővel csökken. Minden munkavállalónak tudják biztosítani a tovább foglalkoztatás lehetőségét, így minden kollégánknak lesz a jövőben is munkahelye. A KÖFI kezelés a Kerepesi úti irányítóközpontban lesz, ahol 24 fő forgalmi vonalirányító teljesít majd szolgálatot, az 1. sz. vonal tekintetében.

A személyes munkavállalói fórumokat a pandémia alatti korlátozások miatt nem volt lehetőség megtartani.

A másik nagy terület a Soroksár – Kelebia 150-es vonalszakasz, ahol Délegyháza állomásig jelenleg is van személyszállítás. A vonal déli szakaszán, Kiskunhalas – Kelebia között éjszakai időszakban a tehervonati közlekedés van. A létszámmozgás előre egyeztetett módon a létszámhiányos területre történő átcsoportosítással valósul meg. A végleges állapot a tervek szerint 2025.06.30.-ig kerül kialakításra. Kiskunhalason a KÖFI központban 22 fős létszámmal kerül lebonyolításra a vonatforgalom szabályozás az átépítés után. A Központi Forgalomirányítás rendszere sokkal gyorsabb zavar-hiba elhárítást igényel, ezért sűrűbb gyorsabban reagáló szakaszokra lehet szükség. A főigazgató hangsúlyozta, hogy a korszerűsítés nem jelenti az automatikus létszám megtakarítást, mert a forgalmi területről a műszaki területre szükséges humánerőforrásokat átcsoportosítani. Konkrét kérdésre válaszolva elmondta, hogy kinek és mely esetben kell a biztonsági betétet feltenni: mindig annak, aki a helyszínre a leghamarabb megérkezik, és érvényes vizsgával rendelkezik. KÖFI vonalakon a legtöbb meghibásodás a vonatközlekedést blokkolja, mivel az állomások személyzet nélküliek. A vonatforgalom gyors újraindítása elemi célja a hiba- és zavarelhárításnak. A Közszolgáltatás keretében nyújtott személyszállítás és az árufuvarozás fenntartása érdekében, ez a vállalatcsoport kiemelt érdeke.

Harmadikként Molnár Péter a MÁV SZK Zrt. raktárgazdálkodás vezetője egyen-forma- és munkaruházat témakörben egy prezentációval kezdte tájékoztatóját, melyben rövid visszatekintést adott, majd grafikonon mutatta be a 2017-2021. évi tény ruhakiosztás alakulását, ami évi átlag 125.000 igénysor és 1,6 Mrd Ft.

Felhívta a figyelmet a 48/2021 (X.01.MÁV Ért. 16.) számú ruházati utasításban megjelent fontosabb változásokra, elsősorban az igénylési határidő egységesítésére és rövidítésére (02.01.-03.31), a papíralapon történő igénylési lehetőség kivezetésére, a méretes ruházat igénylésekor kötelező raktári, személyes megjelenés elhagyására az alapellátást követő évtől, valamint a reklamációkezelés módosult csatornájára.
Az igényrögzítés támogató szerepkörben tevékenykedők munkáját ezúton is elismerte és megköszönte. Ismertette a 2021. év végi hátralékos igénysorok darabszámának megoszlását az egyes termékfajták között, majd az igénysorok kielégítettségének %-os arányát, illetve darabszámát évenkénti és vállalatonkénti megoszlását. A szemléletes bemutató alapján látható volt, hogy az aktuális hátralék zömét a munkaruhák, a különféle pólók és a hátizsák tették ki. Kitért arra is, hogy az egyébként nem számottevő – egy évnél régebbi – elmaradás jellemzően a méretes ruháknál, valamint a fent említett termékeknél jelentkezik. A kiszolgálás szempontjából kritikus termékekre a szerződések 2021. végén megköttettek, a beszállítások folyamatosak, 2022. március 31-ig az összes hátralék beérkezik a raktárakba, így áprilisban az elmaradást minden érintett munkavállaló meg fogja kapni. Az alapellátásos ruhában részesülők addig is előnyt élveznek a kiosztásnál. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az érintett munkáltatói jogkörgyakorlók, esetleg az érdekképviselet kezdeményezése és szakmai indoklása kell a humán szervezet felé, hogy új munkakörök kerüljenek be a KSZ 4.sz mellékletébe, illetve ruha típus váltásra kerüljön sor.

A negyedik napirenden belül a budapesti területen meghirdetett budaörsi lakásra beérkezett pályázók között pontegyezőség alakult ki, így a KÜT megtette javaslatát a területi igazgatónak, aki dönt a bérlő kijelölésről.

Különféléken belül rendkívüli élethelyzetbe került három munkavállaló szociális segélykérelméről döntött a testület, majd a KÜT elnöke tájékoztatta a testület tagjait aktuális kérdésekről.

A következő KÜT ülés időpontja: 2022. március 16.

Bodnár József KÜT elnök, sajtóreferens

készítette: BODNÁR JÓZSEF (KÜT elnök, sajtóreferens)
fotó: nif.hu