Akik olvassák honlapunkat, azok előtt bizonyára ismeretes, hogy a német vasutas kollégák 2024.
január 10-én hajnali 02:00 órától 18:00 óráig sztrájkot hirdettek, amelynek eredményeképpen a
vonatok 80 %-a nem közlekedett. Követeléseik között szerepel az inflációt követő béremelés és a 35
órás, 4 napos munkahét bevezetése.
A német vasutasok és az őket képviselő szakszervezetek bizony ki tudnak állni magukért, tudnak és
mernek élni a törvény által biztosított jogaikkal.
Felmerül a kérdés, hogy mi, magyar vasutasok miért nem merünk? Ennyire elégedettek lennénk a
sorsunkkal? Elegendő a keresetünk? Kifogástalanok a munkakörülményeink? Nem, egyáltalán nem
erről van szó.
Lássuk, hogy mi van itthon. Január 11-ét írunk, és a MÁV Zrt. részéről a mai napig még semmilyen
bérajánlat nem látott napvilágot. A 2020-2023. évre vonatkozó „remek” bérmegállapodást aláíró
jellemes vasutas szakszervezetektől csupán egy szerény (15 %, de legalább 70.000 Ft)
„bérkövetelésre” futotta. Persze, érthető, hogy Meleg Jánostól, Halasi Zoltántól és Buzásné Putz
Erzsébettől ennyire tellett. Ugyan miért kockáztatnák a vasutasokért a munkáltató által havonta
fizetett több milliós fizetésüket, amelyeket ráadásul semmis munkaszerződések alapján utal
részünkre a MÁV Zrt?
Persze, mondhatjuk, hogy Németország más… sok mindenben különbözünk egymástól: más felfogás,
más mentalitás, más hozzáállás. Ez mind igaz, de egy biztos: A német vasutasok a munka világában
biztosan nem tűrnének el és pláne nem fizetnének tagdíjat olyan „érdekvédőknek”, akik meg
vannak vásárolva a munkáltató által, melynek következtében a tagsággal semmit nem törődve,
kizárólag saját önös érdekeik védelmére képesek. A német vasutas is fizeti a tagdíjat, de cserébe
bizony – joggal – ellenszolgáltatást is vár a szakszervezetektől. Nevezetesen azt, hogy valódi
érdekvédelmet nyújtson részükre, amelybe az is beletartozik, hogy ha másképpen nem megy, akkor
végső eszközként sztrájkot hirdessenek. A német vasutas nemcsak ül, és várja a „sült galambot”,
hanem ő maga is tesz az ügy sikeréért, azaz – jelen esetben – beleáll a sztrájkba, és bizony képesek 80
%-os támogatottságú sztrájk megszervezésére is.
Ez csak így működhet! Ezzel a párosítással: munkáltató által független szakszervezetek és tevékeny
vasutasok!
Kedves vasutas kollégák!
Ha a németekhez hasonlóan inflációt követő béremelést szeretnétek, akkor két dolgot tehettek:
1. Fel kell végre számolni az évtizedek óta fennálló, a munkáltató által tudatosan kiépített
korrupt szakszervezeti rendszert! Ne támogassátok tagságotokkal a munkáltató által
„kitartott” önérdekvédőket, hanem a munkáltatótól független, valódi érdekvédelem
nyújtására képes szervezeteket, mint amilyen a Korrekt Vasutas Szakszervezet, aki egyedüli
vasutas szakszervezetként le merte írni, és el merte küldeni a minisztériumba és a MÁV Zrt.-
nek is az elmúlt években elszenvedett, inflációt követő 30 %-os bérkövetelését.
2. Nektek is – a német kollégákhoz hasonlóan – aktívan részt kell venni a munkaharcban, ha
végső esetben rákényszerít bennünket a munkáltató.
Azonban senki ne felejtse, továbbra is valljuk, hogy: „A szakszervezetek a társadalmi egyenlőségért
és a munkásember jogaiért folyó harc képviselői. Ezt a harcot úgy kell tekintenünk, mint közös
versenyt a „közjóért”: azért a jóért, amely a foglalkozásuk szerint egyesült dolgozó emberek
szükségleteinek és érdekeinek megfelel. Ez a harc azonban nem a „többiek ellen” zajlik. S ha az
ellentétes vélemények szembehelyezkedést is jelent másokkal, ez a társadalmi igazságosság miatt
történik, s nem magáét a „harcért”, sem pedig azért, hogy kiszorítsa az ellenfelet.” (II. János Pál pápa)
Változtassunk a mentalitásunkon és a hozzáállásunkon! Csatlakozz Szakszervezetünkhöz!
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Leépítések, járatritkítások és vonalbezárások várhatók a vasúti személyszállításban a Közlekedő Tömeg szerint
Miért fontos a részvételed a választáson?
Négy vers az adventi időszakra Schall Tamás atyától I.