A MÁV-START Zrt. meghívására konzultáción vettünk részt KN nélküli közlekedés súlyosan jogsértő módon történt bevezetés okán

Megosztom

Kedves Tagtársak!

Tegnap (2024.08.07.-én kedden) a MÁV-START Zrt. meghívására konzultáción vettünk részt KN nélküli közlekedés súlyosan jogsértő módon történt bevezetés okán.

A jóságos munkáltató egyébként ahogyan leírták az intézkedéssel – nem tudni miként – de az úgymond ismert létszámhiányt kívánják csökkenteni. Ezen irracionális logika mentén, ha a vonatok holnaptól jegyvizsgálók nélkül közlekednének a létszámhiány abszolút létszám-feleslegbe csapna. Ha rövid a kardod told meg egy lépéssel.
No de ami igazán megható. Az intézkedés valódi oka, “az aránytalanul magas munkavállalói leterheltség mérséklése”… illetve biztosítani kívánják …”a munkavállalók számára a munkahely és a család közötti egyensúly kedvezőbb arányát, illetve a “munkavállaló barát” foglalkoztatást.”
Természetesen a divatos szólamon túl arról még felvetésünket követően sem eset szó, hogy az ilyetén felszabadult munkaórák (beleértve az RK munkaóráit is) előirányzott bérét a “munkaerő barát” foglalkoztatás egyik örvendetes megnyilvánulásaként miként forgatnák vissza a jegyvizsgálók munkabérébe. Hát igen, van a látszat és a kérlelhetetlen valóság.

Ha már a fenti himnikus mondatoknál tartunk.
Ugyancsak mély csend követte azon kérdésünket melyben érdeklődtünk, hogy immáron a Kúria végzését követően mi a Jóistenért nem biztosítja a munkáltató az Uniós és a Magyar jogi előírásoknak megfelelően a munkaidő végeztével kötelezően kiadandó napi munkaidőt?
Ha már egyszer úgymond jogállamban élünk.

Visszatérve a KN közlekedésre.
A KSz 9-es számú melléklete előírja az egyes vonat típusokra vonatkozó minimális létszámnormát. A citált mellékletet böngészve sehol sem szerepel, hogy nulla létszámú jegyvizsgálóval szabad személyszállító vonatot közlekedtetni.
Azon kitétel miszerint a mellékletben foglaltak a KN vonatokra nem vonatkoznak azért a KN nélküli közlekedés kiterjesztésére alkalmatlan hivatkozás. Ugyanis fenti kitétel kizárólag azért szerepel a mellékletben, mert annak eredeti megalkotásakor az akkor még a MÁV Zrt. által üzemeltetett Szombathely – Kőszeg vasútvonalon – egyedül a hálózaton – az ott közlekedtetett magányos Bz motorkocsi kalauz nélkül közlekedett.
Tehát az utóbbi hónapok KN közlekedését erőltető intézkedései a munkaviszonyra vonatkozó szabályt sértőek. Magyarán jogellenesek. Ezen okfejtésünket a konzultáción előadtuk, és mivel észrevétel, avagy tiltakozás sem a munkáltató, sem a szakszervezetek részéről el nem hangzott, egyetértőleg elfogadottnak kell tekintenünk.

Egyebekben pedig előadtuk aggályainkat a KN közlekedtetéssel kapcsolatosan, érvelve a foglalkoztatásbiztonságra, a megélhetési nehézségek miatt vállalt túlórák jövedelem kiesésének pótlásának elmaradása, az utas és vagyonvédelmi kockázatok megnövekedése miatt.
Valamit előadtuk, hogy módfelett sajnáljuk, hogy a MÁV-START Zrt. vezetésének nincs más lehetősége, mint a sebbel lobbal kiagyalt tulajdonosi döntések valahogyani végrehajtása.

A konzultáció pontban 14:00 órakor további kérdés, vélemény vagy észrevétel hiányában véget ért.

Szakszervezetünk a KSz megsértése okán a minisztert, mint ötletgazdát levélben megkeresi.