Emiatt csak 100 km/h sebességel mehetnek majd a vonatok. Jó időben. Mert KÖDBEN CSAK 40 KM/H LESZ A MEGENGEDETT:)
Az, hogy ez meddig tart, teljesen bizonytalan, mert egyrészt kérdés, hogy a kínai biztosító berendezés (az oktatóanyag szerint a CRSC cég a szállító) mikor kapja meg az engedélyt, másrészt kérdés, hogy mikor lesznek olyan mozdonyok, amelyek képesek venni annak a jeleit. A magyar rendszert (EVM) viszont egyszerűen nem építették ki a vonalon! Azzal is csak 120-al mehetnének a vonatok, de legalább ködben is…
Egy felháborodott mozdonyvezető küldött képernyőfotókat a MÁV belső oldaláról. Elkezdték őket ugyanis felkészíteni az új kelebiai vonalról és ott azzal szembesültek, hogy a vonal mindenféle biztosítás nélkül indul el! A „semmilyen vonatbefolyásolás nincs” kifejezés azt jelenti, hogy semmi nem állítja meg a vonatot, ha az egy vörös jelzést meghalad pl. rosszullét, fáradtság vagy figyelmetlenség miatt.
Az oktatóanyag szó szerint úgy fogalmaz, hogy ez „fővonalainkon jelenleg ritka”, ezért javasolják a kollégáknak az ilyen helyzetekre vonatkozó szabályok felidézését.
Sajnos amúgy ez a helyzet a MÁV-nál egyáltalán nem olyan ritka, számos helyen nem működik rendesen a jelfeladás. De több, frissen felújított, nagy forgalmú pályán pedig egyszerűen kispórolta a rendszert a MÁV. Korábbi posztokban beszámoltam pl. a frissen átadott biharkeresztesi vonalról, vagy az esztergomi vonal nagy részéről. Előbbi vonalon komoly balesetet is okozott a berendezés hiánya, utóbbin egyelőre csak egy „majdnem baleset” történt.
A kínai rendszer elvileg meg fog felelni az európai egységes vonatbefolyásoló rendszer második szintjének (ETCS2). A mozdonyvezetők azonban tudják, hogy mennyi gond van a már most működő európai biztosító rendszereken is a MÁV-nál: Lőrincéknek ugyanis nagyon nehezen szokott sikerülni rendesen kiépíteni. Másrészt a MÁV járműveinek túlnyomó része egyáltalán nincs is felszerelve az ETCS jelek fogadására, csak a magyar EVM-et „tudja”.
A kínai rendszer pedig hiába működik ETCS2 elven, azért nem ugyanaz, mint az európai. Kérdéses, hogy mikor lesz a meglevő, Siemens/Alstom jelvevőkkel felszerelt FLIRT/KISS motorvonatokkal kompatibilis, ha egyáltalán. Az meg pláne kérdéses, hogy a jelenleg ETCS2 berendezés nélkül működő magyar mozdonyokra mikor szerelik fel a berendezéseket. Ezért érthetetlen, hogy miért nem épült ki a kínai vonalon az -amúgy nem túl drága- magyar EVM rendszert.
Úgyhogy egy darabig imádkozhat Lázár, hogy ne legyen köd Bács-Kiskunban . Mert ha köd lesz, a 830 milliárdból TELJESEN FELESLEGESEN ÉS HORRIBILIS DEÁGÁN megépített szupervasúton csak 40-el döcögnek majd a vonatok.
Cáfolta a MÁV Hadházy Ákos posztját, amiben arról írt, a tervezettnél sokkal lassabbak lesznek a vonatok a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyar szakaszán
Hétfőn arról posztolt Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő, hogy Lázár János szerint február végén átadható Budapest–Belgrád-vasútvonal magyar szakaszán sokkal lassabbak lesznek a vonatok, mint azt korábban tervezték. A képviselő azt írta, jó időben is csak 100 km/órával, ködös időben pedig mindössze 40 km/órával mehetnek majd a vonatok, mert „biztosító berendezés nélkül fog elindulni a forgalom”.
A képviselő azt írta, teljesen bizonytalan, hogy a kínai biztosítóberendezés a vonalon mikor kapja meg az engedélyt. Hadházy azt írta, egy mozdonyvezetőtől kapott képernyőfotókat, amik a MÁV belső oldaláról készültek és azt mutatják, hogy „a vonal mindenféle biztosítás nélkül indul el”.
Hadházy Ákos posztja alapján megkerestük a MÁV-ot és az Építési és Közlekedési Minisztériumot is. A minisztériumtól cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ, a MÁV viszont egy az egyben cáfolta a képviselő értesülését. „A Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán ködben is 160 km/órával közlekedhetnek majd a személyszállító vonatok, hiszen a vonal természetesen központi forgalomirányítással és megfelelő biztosítóberendezéssel fog üzemelni” – írta a MÁV.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Advent 4. vasárnapja
Advent 3. vasárnap
Záhonyi vasutas a helyi közösségben – Új lendületet kapott az alacsonypadlós vonatok ügye