Van, ahol megy a vonat – DMM blog

Megosztom

Mostanában divat a bezzeglengyelországozás, úgyhogy én is beszállok. Miközben Lézer Jani húsz-negyven éves mozdonyok bérlésével próbálja életben tartani a MÁV-nak azt a képességét, hogy a sínen álló vonatot valami húzza, a lengyelek saját fejlesztésű mozdonnyal cserélik le a régi, még a hetvenes évekből maradt flottát.

Éppen csak a Kárpátok másik oldalán, az egykori Ruszin-Lemkó Köztársaság fővárosában, Újszandecben (Nowy Sacz) a Newag átadta a 96. Griffin mozdonyt, ld. az IHO hírét.

Mindeközben Lézer Jánosunk lassan Európa összes, a mozdonykölcsönző cégénél levezett mozdonyát megpróbálja bérbe venni, hogy egyáltalán menni tudjon a MÁV.

Figyelem, ezzel nem azt akarom mondani, hogy nekünk lengyel mozdonyt kellene venni, ez nem ilyen egyszerű. Az általunk bérelt Siemens Vectron a tervezés első pillanatától “Euro-lokomotív” úgy tervezték, hogy elvi akadálya ne legyen annak, hogy egy mozdony elhúzzon egy vonatot Rotterdamtól Budapestig. Persze ennek ezer más akadálya van, de a Vectronok nagy része több áramnemű és a vezérlése alkalmas szinte az összes európai vonatbefolyásoló rendszerrel együttműködni. Persze más kérdés ezeket le is vizsgáztatni, meg ilyen hosszú útvonalon az ún. fordát (gyk. visszafele mit húzzon a mozdony) megtervezni sem egyszerű, de a Vectron előnye, hogy műszaki akadályt nem támaszt.

A Newag Griffin csak szeretne ilyen gép lenni, ki tudja, egyszer majd lesz is. Tervezése a 2000-es években kezdődött, a 2010-es évek elején megjelentek a prototípusok, és szépen, a gyárat életben tartva, tucatjával-kéttucatjával elkezdtek jönni a megrendelések. Egyelőre nem sikerült kitörni a lengyel piacról. Voltak tapogatózások, pl. 2014-ben a horvát partnerekkel a 25 kV 50Hz váltóáramú változatot építeni, ami egyébként a magyar (meg a román, bár ott is van életben tartott mozdonygyár) piacra is kell. (A zárójel zárójele, hogy van másik lengyel mozdony is a PESA gyártól, meg motorvonat, villamos…)

Ha működik, ne nyúlj hozzá

De nem ez a lényeg. Műszakilag, és ár-érték arányban alighanem a Siemens mozdony a jobb. A lényeg sokkal inkább az, hogy a lengyeleknél az elmúlt 25 évben igen sok minden történt a politikában. Ott is volt jogállami mizéria, egymást egy kanál vízben megfojtani tudó bal- és jobboldali pártok, korrupció.

Viszont az üzletet nem verték szét. Nem jött egy vidéki keresztapa táskahordozójából a miniszterségig jutó, közepes tehetségű alak, hogy mindenki retteghessen a befenyítéstől. 25 év, és kormányváltások, repülőgépszerencsétlenségben meghaló komplett kormány, EU-szankciók és hasonlók közepette legalább azt nem verték szét, ami működik.

Megosztott vagy nem?

A bezzeglengyelországozás tehát most nagyon divatos. Magyar Péter interjút adott a Gazeta Wyborcza lengyel lapnak, ami arrafelé egy nagy és tekintélyes napilap. (Na nekik nemcsak mozdonyaik vannak, hanem tekintélyes napilapjaik is…). A riporter szemöldöke érezhetően a seggéig szaladt fel, amikor MP bemondta, hogy

“Az Önök országában, függetlenül attól, hogy ki van hatalmon, a lengyel emberek érdekében dolgoznak. A vezetők az EU-s forrásokat a közjó érdekében használják fel: a gazdálkodók, vagy a kis- és középvállalkozók javára.

Természetesen, mint mindenhol, az Önök országában is követnek el hibákat a politikusok, és valószínűleg korrupció is van. Ehhez jönnek még a jogállamiság és a demokrácia problémái. De van egy közös minimum, amiben mindenki egyetért: mindenki az ország, a haza és a polgárok érdekében dolgozik.”

Itt látszanak a marhára eltérő szempontok. Lengyelországot a 20. században mintegy 2-300 kilométerrel nyugatra tolták, a nyugati 2-300 kilométere az a Német Birodalom egyik legfejlettebb területe volt, a fentebb említett PESA (Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz) eredeti neve pl. Reparaturbetrieb der östlichen Eisenbahn Bromberg. Az itteni városok a lakosságcsere ellenére is másik országban vannak, mint az egykori orosz birodalom szegény peremterülete, ami az ország keleti fele.

A lengyel politikában a vidéki-urbánus, konzervatív-liberális ellentét nagyobb, mint nálunk, legalábbis ha egy lengyelt kérdezünk. Ott is mennek a kinyírások a közmédiában, ott is van olyan, hogy az egyik csatornán azt is diadalmas fanfárokkal jelentik be, ha a PiS valamelyik képviselője orra esett egy díjátadó ünnepségen, a másik csatornán meg Jézus Krisztust is megkritizálnák, ha PiS színekben jönne el másodjára. A két politikai oldal egy kanál vízben meg tudná fojtani egymást.

Szegény lengyel riporter tehát ezért is csodálkozik.

Mindenki szerint náluk a legrosszabb

Csak közben az állam működik. Korrupció van, ellenségeskedés van, haverok pozícióba juttatása van. Olyan nincs, hogy a vasútnál védőitalként kiosztott palackozott víz annyiba kerüljön, mint máshol a viszkikóla (és nem a piros dszoniból) és emiatt ne legyen pénz mozdonyra. Ilyen szempontból meg Magyar mondja jól.

Ez egyébként lecke, nemcsak a működő államról, hanem arról is, hogy a KGST országokban, kivétel nélkül mindenki a sajátját látja a legkáoszosabb, legmocskosabb politikai mocsárnak.

Mármint Magyarország után.

Balatoni Kékalga Expressz indul, négyféle, de legalább negyvenéves kocsikból összelegózott vonattal, egy 19 éves, de a közvéleménynek újként eladott Siemens mozdonnyal, légkondi és folyóvíz nélkül, félórás késéssel Siófokra, és ha addig nincs fékhiba, Balatonföldvárra, esetleg Keszthelyre. A vonat minden állomáson és megállóhelyen, néha közöttük félúton is megáll. A vágányok mellett kérem vigyázzanak.

Eredet:https://hungarianmuse.substack.com/p/van-ahol-megy-a-vonat?utm_source=share&utm_medium=android&r=207uny&triedRedirect=true