A vasút biztonságos…

Megosztom

-a beteg testrész iszappakolásban gyógyul-

A vasút biztonságos, a biztonság mindenek előtt!
 Állítják a felelős hozzáértőként megszólalók, és ugyan ki merné megkérdőjelezni az
orákulumok kinyilatkoztatásait.
 Ám mégis az Óév utolsó előtti napján Nagymaros állomásra való behaladás során 9
tartálykocsi siklott.
 A súlyos baleset hála Istennek nem járt személyi sérüléssel.
 Az anyagi kár viszont tetemes, és a mindkét vágányon szünetel a forgalom.
A baleset oka egyelőre nem ismert. Viszont pár órával később bejelentették a MÁV Zrt.
pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese 2024. január 1-től nyugállományba vonul.
Nota bene. Tavaly augusztusban az 1-es vonalon, egyik napról a másikra 30 km-es
szakaszon mindkét vágányon nagy hirtelen 140 Km/h-ról 100 Km/h-ra korlátozták a
pályasebességet.
  Azt mind a mai napig nem tudni, hogy mi történt egy nap alatt a pályával, ami miatt váratlanul
30%-os sebesség csökkentést kellett elrendelni.
A pályaműködtetési vezérigazgató-helyettest a sajtóban megjelent hírek szerint a
skandalumért felmentették, de pár nap múlva kiderült csupán a gazdasági vezérigazgató-
helyettesnek kell bűnhődnie.
Folytatva a sort.
  Az 101-es vonal ünnepélyes átadását követően ugyan ki gondolt volna arra, hogy a XXI.
században tízmilliárdokból felújított 120 Km/h sebességre tervezett, központi
forgalomirányításra alkalmas nemzetközi fővonalon, a jelfeladásra alkalmas rendszer
kiépítése elmaradt.
  Úgy véljük, úgy a racionális szakmai, mint biztonsági elvárásokat tekintve egyaránt
megmagyarázhatatlan és elképesztő könnyelműség.
Aminek sajnos hamar szörnyű következménye lett. Egy hajnali órán az állomáson tartózkodó
személyvonatba, az állomásra behaladó tehervonat nagy sebességgel beleütközött.
A vonatokon tartózkodók közül sokan megsérültek, az egyik mozdonyvezető az óta is a
kórházban szenvedve reménykedik a felépülésében.
Az anyagi kár igen jelentős, a vasutat ért morális kár úgyszintén tetemes.

  Pár hónapja Debrecen állomáson egy IC vonat az engedélyezett 40 Km/h sebességet
jelentősen túllépve 90 Km/ h feletti sebességgel haladt kitérő irányba. Kizárólag a
gondviselésen múlt a tragédia elmaradása.
Hiszen a jelentős sebesség túllépés a szerelvény siklását is okozhatta volna.
Mindez miért történt?

  Mert a vonatot továbbító agg mozdonyt még nem sikerült felszerelni az un. EVM-120-as
típusú, a MÁV mérnökei által, már évtizedekkel ezelőtt megalkotott igen nagyfokú
közlekedésbiztonságot nyújtó vonatbefolyásoló berendezéssel.

Ha rákérdezünk, a válasz minden alkalommal, “nincs rá pénz”.

  Persze a baleseteket követően a hozzáértők bölcsen hallgatnak, vagy farizeusi módon az
előírásokra hivatkozva mossák kezeiket.
Amelyek szerint jószerével ugyanolyan feltételek mellett lehet egy jelfeladást nélkülöző, nagy
biztonsági kockázatot hordozó pályán, vagy alacsony biztonsági szintet nyújtó biztosító
berendezéssel ellátott vontató járművel továbbítani a vonatot, mint a nagyfokú közlekedés biztonsági védelmet nyújtó rendszerekkel rendelkezők pályák illetőleg vontatójárművek
esetében.
  Talán szükségtelen indokolni, a számos személy szándékától független ok, rosszullét,
elalvás, fáradtság, monotónia, kedvezőtlen munkakörnyezet, váratlan körülmények stb.
figyelmen kívül hagyásával, a valós baleseti kockázat alábecsülésével, és a balesetek
következményeinek elhanyagolható következményeivel számoló, hazardírozó szabályozás
tarthatatlanságát.
  Az előírásokat azon hozzáértők alkotják, illetve hagyják jóvá, akik bár rendre szembesülnek
felelősnek nehezen nevezhető szemléletmódjuk következményeivel nem hajlandóak belátni.
A megfelelő biztosító berendezések kiépítése, illetve felszerelése elengedhetetlen. Mivel
hiányuk esetén az óhatatlan emberi tévedésből eredő hibás döntésből, helytelen
gyakorlatból, vagy bármi okból fellépő cselekvésképtelenségből bekövetkező baleseteket
megakadályozása másképpen nem lehetséges.

 A MÁV-START Zrt. esetében a konzultációt követően az alábbiakban felénk jelzett a
közlekedés biztonságát növelni szándékozó örvendetes intézkedésekre került sor.

– A mozdonyokon nyomáskapcsoló nélkül működő un. EÉVB vonatbefolyásoló
berendezések működési módjára figyelmeztetésként a MÁV-START Zrt. az érintett
járművek un. MFB berendezésén egy figyelmeztető üzenetet aktivált.  „a mozdony
EÉVB vonatbefolyásoló berendezésénél nincs nyomáskapcsoló!” üzenet jelenik meg
a mozdonyvezető szolgálatának elején, figyelmeztetve, hogy fokozott figyelemmel
kell figyelnie arra, hogy az EÉVB berendezés nem fogja a fékezést kikényszeríteni.
Az üzenet a nyomáskapcsolóval együttműködő EVM-120 beépítéséig marad aktív az
érintett járműveken.

– A MÁV-START Zrt. elindítja az EVM-120 berendezések egyszerűsített
átalakítással járó beépítését. Ennek lehetőségét az EVM-120 gyártója részéről
szállítható un. programdugasz szállítása biztosítja. A beépítés várhatóan 2024. év
második negyedévben indulhat be, a szállítások megindulása után.

– Elkészült, beépítésre került EVM-120 berendezés a BDv motorvonat 8005 000
sor. vezérlőkocsijában. A hatósági engedély alapján a kocsi forgalomba állhat, illetve
további járművek átalakítása is megindulhat.

szerző: KVSZ
fotó: Internet