Tisztelt Tagtársak!
A miniszterelnök-helyettes szerint is jogsértő a MÁV és a Rail Cargo Hungaria Zrt. -nek a napi pihenőidők kiadása során a munkavállalóikkal szembeni eljárása.
Ezért az Mt. módosítása érdekében, vélhetően karácsonyi ajándék gyanánt benyújtotta az alábbi törvényjavaslatot, amely, ha nem kerül visszavonásra, vagy ha az Országgyűlés megszavazza – mint a magyar munkavállalók jogait tovább szűkítő szigorítás – jövő év január elsejétől lép hatályba.
“Miniszterelnökség
Iromány száma:
T/1845.
Benyújtás dátuma: 2022-11-02 22:12
Parlex azonosító: 5Y4ULYWI0001
Címzett: Kövér László, az Országgyűlés elnöke
Tárgy: Törvényjavaslat benyújtása
Benyújtó: Dr. Semjén Zsolt, miniszterelnök-helyettes
Előadó: Dr. Palkovics László, technológiai és ipari miniszter
Törvényjavaslat címe: Egyes foglalkoztatási tárgyú törvények módosításáról
130. §
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 104. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Nem kell napi pihenőidőt beosztani, ha a munkáltató a munka befejezését közvetlenül követő napra munkaidőt nem oszt be, vagy rendkívüli munkaidőt nem rendel el.”
38. Záró rendelkezések
256. §
(1) Ez a törvény – a (2)–(5) bekezdésben foglalt kivétellel – 2023. január 1-jén lép hatályba.”
Ezáltal azonban a MÁV Zrt. humánpolitikai-vezérigazgató helyettesének és a jogi főigazgatójának azon álságos vélekedése, miszerint a MÁV ezidáig a napi pihenőidők kiadásakor a mindenkor hatályos jogszabályok szerint járt el, kormányzati szinten mindenképpen és kétséget kizáró módon cáfolatot nyert.
Ennél fogva egy jogállam legnagyobb köztulajdonban lévő vezetésének mi sem lehet természetesebb, mint az éveken át tartó jogsértő gyakorlat okozta károkat a munkavállalóinak megtéríti.
Tehát a MÁV Zrt., MÁV-START Zrt. vezetése a jogsértést, egyaránt az írott jog és az íratlan erkölcsi elvárások alapján elismeri, és a kárvallott munkavállalóitól elnézést kér.
Továbbá a munkáltatók jogellenes gyakorlatának következtében az érintett munkavállalóknak okozott anyagi kárt, azok késedelmi kamataival egyetemben a keletkezésük időpontjától számítottan a fent nevesített vasút vállalatok önként – a visszaélésszerű joggyakorlásnak tekinthető éveken át tartó bírósági utat mellőzve – kifizetik.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. vezetésének bár az általuk irányított cég nem köztulajdonban lévő gazdasági társaság, azonban Magyarország törvényeinek megtartása nekik is kötelességük, ezért hasonlóan kell, cselekednie.
Természetesen ismét fény derült, a VDSZSZ Szolidaritás, a VSZ és az MTSZSZ elnökének tagjaik elárulásának elítélendő tettére.
Ugyanis a MÁV Zrt. Kollektív Szerződése 41. §-nak 2021. januárban történt titkos módosítását – nagyot füllentve – az Mt.-nek való megfelelési kényszerrel igyekezett a VDSZSZ Szolidaritás vezérkara megmagyarázni.
Nos a valóság fentiekből is szabad szemmel is jól látható. Ebből következik, hogy őkelmük kizárólag saját egzisztenciális érdekeiket szem előtt tartva “hemperedtek hanyatt” a MÁV Zrt. nagyjai előtt, írták alá – teljesítették – a MÁV Zrt. vezetésének elvtelen a pihenőidőt kurtító parancsát.
Úgy véljük vitathatatlanul kényelmesebb úgymond kikért tisztségviselőként a vasúttól különösebben megerőltető ténykedés nélkül felvenni a havi fizut – amint azt olvashattuk és hallhattuk – százmilliós pályázati pénzekért ácsingózni, a heti pihenőidő kiadásakor napi pihenőidő elvonását legitimálni hivatott KSz módosítás szolgai elfogadásával a tagjaikat kiszolgáltatni, mintsem értük az óhatatlan konfrontációt is vállalva – ahogyan a MOSZ vezetése teszi – legalább ez ügyben kiállni.
Legfeljebb szépítkezés vagy az arcszőrzet eltávolítását szakemberre bízzák így a bizonnyal kínos tükörbe nézés elmaradhat.
Ugyanakkor mivel a benyújtott törvényjavaslat ütközik az Alkotmánybíróság 12/2020. (VI.20.) számú határozatában foglaltakkal reméljük, mi több elvárjuk, hogy Dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes felismeri és haladéktalanul visszavonja a munkavállalókat sanyargató javaslatát.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Tájékoztatásul a MÁV Zrt. KÜT novemberi Hírlevele
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
Üzemi tanács és munkavédelmi képviselő választás a MÁV Zrt.-nél