Tisztelt Tagtársak!
Amint a MOSZ híradásában olvashatjátok, igen nagy valószínűséggel remélhető, hogy az Európai Unió bírósága kimondja, a munkáltató jogellenes magatartását az esetben, ha a heti pihenőidő kiadásakor a munkavégzés befejezte kor a napi pihenőidő kiadását megtagadja.
Ismeretes, hogy szakszervezetünk fenti súlyosan jogellenes gyakorlat felszámolásáért, valamint a ki nem adott napi pihenőidők kifizetését követelve több alkalommal fordult a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójához, illetve a Rail Cargó Hungária Zrt. vezérigazgatójához.
Ez eddig mindhiába.
A várhatóan egy-három hónapon belül meghozott bírósági döntés következtében a pihenőidő jövőben az Alkotmánybíróság által meghatározottak szerint kerül kiadásra, továbbá az elvont napi pihenőidőkért járó díjazások is minden érintett számára visszamenőlegesen a késedelmi kamatokkal növelten kifizetésre kerülnek.
A munkavállalók javát szolgáló remélt ítélet hatására azon szakszervezeti vezetők, akik a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával karöltve még 2021. év januárjában titkon módosítottak a MÁV Zrt. Kollektív Szerződés 41. §-t a vasutasok felé elkerülhetetlen magyarázattal szolgálnak.
Hiszen a módosításnak nem az Mt-nek való megfelelés volt a célja, hanem az, hogy a jogellenes gyakorlatot jogszerű eljárásnak álcázzák.
Egy egyszerűsített példán 250.000 Ft havi nettó alapkeresetet feltételezve három évre visszamenőleg bemutatjuk,
miképpen tudja, mindenki közelítőleg meghatározni mennyivel lóg neki a MÁV Zrt.:
(Az összeg kissé mellbevágó, de egzakt.)
A 8.558.400 Ft KÖRÜLI TARTOZÁS
Tekintsünk egy forduló szolgálatos (papíron 4-es túrban járó) MÁV Zrt. alkalmazásában álló vasutast.
01.
A MÁV Zrt. KSz szerint, a havi munkaidő keret átlagában vasutasunkat megilleti legalább 12 óra “lakáson töltött” napi pihenőidő, valamint hetente legalább 48 óra “lakáson töltött” heti pihenőidő.
02.
Az alkotmánybíróság 2020. június 22-én hozott 12/2020. határozata alapján, az Alaptörvény CVII. cikk (4) bekezdése alapján a heti pihenőidő kiadásakor a napi pihenőidőt is kell adni.
03.
Tehát vasutasunknak, amikor a heti pihenőidejét tölti, a havi munkaidő keret átlagában alkalmanként nem a jelenlegi is kiadott 48 óra, hanem 48+12=60 az HATVAN óra “lakáson töltött” pihenőidő jár.
04.
Látható, hogy a MÁV Zrt. a heti pihenőidők kiadásakor fittyet-hány az Országgyűlés akaratára, hiszen nem az Alkotmánybíróság határozata szerint járt és jár el.
05.
A jogellenes gyakorlata következtében, ha évente 47 munkavégzéssel töltött héttel számolunk, akkor ez évente 47*12=564 óra ki nem adott pihenőidőt jelent.
06.
Az Mt. szerint a munkaviszonyból származó igények három éven belül érvényesíthetőek.
07.
Tehát 3*564=1692 óra ki nem adott pihenőidő kifizetése – megváltása – amennyiben a MÁV Zrt. jogtisztelő, mindenkor az etikus elvek mentén cselekvő vezetése esetleg önként nem teljesít, eredménnyel követelhető a MÁV Zrt.-től.
08.
Tegyük fel, hogy három év átlagát tekintve a vasutasunk – távolléti díjjal számított – nettó keresete 250.000 Ft/hó.
09.
Ebből egy munkaórára eső NETTÓ keresete 250.000\174=1737 Ft.
10.
Három évre vonatkoztatva az mindösszesen 1692*1737=2.939.004 Ft.
11.
A ki nem adott pihenőidőt a rendkívüli munkavégzés szabályai szerint köteles a munkáltató (jelen esetben a MÁV Zrt.) a vasutasunk részére kifizetni.
12.
Ezért feltételezve, hogy vasutasunkat évenként legalább 100 óra rendkívüli munkavégzésre kötelezték, akkor a ki nem adott pihenőidő órái az elszámolás során a MÁV Zrt. KSz 36. § rendelkezéseit (a rendkívüli munkavégzés sávos pótlékolása) figyelembe véve és alkalmazva, 180%-os (becsült) díjazással fizetendő rendkívüli munkavégzési órák tartományába esnek.
Ebből adódóan a számított összeg az 2.939004+1.8*2.939004=2.939.004+5.290.207=8.229.211 Ft.
13.
A középarányosan számított 4% késedelmi kamattal növelve, egyetemben 1,04*8.229.211=8.558.379 Ft a számolásunk vége.
KEREKÍTVE (nettó!): 8.558.400 Ft.
No, ennyi az a nettó összeg, amellyel a MÁV Zrt. a mai napon a vasutasunknak jogalappal tartozik.
A MÁV Zrt. a példában szereplő vasutasunknak azáltal, hogy a heti pihenőidők kiadásakor a napi pihenőidőt nem adja ki, a bemutatott példából származtatottan alkalmanként nettó ~ 60.700 Ft anyagi veszteséget okoz.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Tájékoztatásul a MÁV Zrt. KÜT novemberi Hírlevele
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
Üzemi tanács és munkavédelmi képviselő választás a MÁV Zrt.-nél