A Kormány 353/2022. (IX. 19.) számú rendelete valamint az ennek végrehajtására kiadott 32782/2022/MAV sz. rendelettel (nem EVIG utasítás?) kapcsolatban számos megkeresés érkezett szakszervezetünkhez.
Az alábbiakban röviden bemutatjuk a hátteret, összefoglaljuk problémákat, és az ezekre válaszul adható lehetőségeket.
A munkáltató a VSz-el és A VDSzSz Szolidaritással összejátszva, ezen ügyben is akadályozzák, hogy szervezetünk a munkavállalóktól érkező kérdéseket és az ezekre adható javaslatait a VÉT ülés keretén belül a munkáltatónak feltegye, illetve megvitassa.
A két érdekvédelmi szervezet félelmét megértjük, de a munkáltató magatartása jogsértő és elfogadhatatlan.
Ezért a tárgykörben konzultációt kezdeményezünk, bízva benne hogy a munkáltató képes lesz a törvényes feltételeknek megfelelve a konzultációt megtartani a vasutasok javát szolgáló korrekt megállapodás érdekében.
A problémakör:
A kialakult energia válság valószínűleg mindnyájatok által ismert, az erre adott válasz nem egyedi, nem csak a vasutasokat sújtja, hanem minden céget.
Sőt nem csak Magyarországot, hanem egész Európát, talán az egész világot. Így e szabály, ha nem is kellemes, de érthető. Valljuk be, otthon mindenki igyekszik visszavenni az energia fogyasztását és nem csak a többszörösére emelkedett, díjai miatt. Ezen vészterhes állapotot kiindulási pontként, el kell, hogy fogadjuk.
Valóban kevesebb energiát kell felhasználnunk, mert különben akár hiány is kialakulhat, és akkor akár –ne adj Isten- valóban fűtés nélkül maradhatunk.
Magyarország kormánya a háborús veszélyhelyzet okán, élve az ezzel járó jogával rendeletben felülírta a munkavédelemről szóló törvény egyes rendelkezéseit.
A hivatkozott Korm. rendelet a MÁV-ra is kötelezettségeket rótt, melyet a munkáltató a fent említett rendelkezésével hajt végre.
A hivatkozott kormányrendelet kizárólag a munkavédelmi törvény egyes rendelkezései alól ad felmentést.
Viszont a Munka Törvénykönyvében foglaltakat továbbra is meg kell tartani.
Ebből adódóan a munkáltatónak továbbra is kötelessége az Mt. 51. § (4) bekezdése szerint eljárni:
„A munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit.”
A vasút speciális működéséből adódóan a különböző munkáltatási körülmények miatt a rendelkezést úgy kell végrehajtani, hogy a nevezett Mt jogszabályok ne sérüljenek.
A törvényalkotó a rendes munkaidőre -a napi 8 órára- hozta a rendeletet.
Az ettől eltérő foglalkoztatási módok esetén a végrehajtásnak is a körülményekhez illő, a munkavállaló jogainak a sérülése nélküli végrehajtást kívánnak. Például mire gondolunk?
A hideg környezetben, az időjárás viszontagságainak kitett munkát végzőknek nem csak melegedési lehetőséget kell biztosítani, hanem a munkaruha szárítását, egy szolgálatban olykor többször is, munkavégzés befejezése után a szociális blokkokban a tisztálkodási lehetőségeket, stb. Nehéz lenne végig sorolni ezeket a munkaköröket, így nem is tesszük, hanem általánosságban el kell fogadni, hogy vannak esetek, amikor az épületen belül megszabott hőmérséklet maximum nem elegendő.
Álláspontunk szerint az épületek maximális fűtési hőmérséklete a munkavégzére vonatkoztatva értelmezhető. A jogalkotó figyelmét elkerülte, hogy adott épületekben többféle munkatevékenység is folyik, ami akár magasabb hőmérsékletet fenntartását igényli.
A munkavállalóknak joguk van az egészségüket nem veszélyeztető munkakörülményekhez, mely ilyen extrém helyzetben sem sérülhet.
Bízunk benne, hogy a konzultáció eredményes lesz és mind vezetői, mind helyi szinten megoldást találunk -a munkavállalók jogainak a sérülése nélküli- energia felhasználás csökkentésére!
Fontos még megjegyezni, hogy a Korm. rendelet betartása kötelező érvényű, de a megszegésük esetén retorziót nem tartalmaz.
Hasonlóan a MÁV rendelkezéseit, amennyiben más jogszabályba nem ütközik, javasoljuk betartani, viszont arra kérjük a tagjainkat, hogy aggályaikat jelezzék felénk, hogy a helyi vezetéssel megoldást keressünk rá!
Amennyiben ezzel kapcsolatban tagunkat felelősségre vonás , számon kérés , vagy ne adj isten “fegyelmi” eljárás fenyegetné, a képviseletet biztosítjuk.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
KÖZLEKEDŐ TÖMEG: Általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye
Konzultáció az Utasellátónál
Munkavállalók százezrei követelhetnek másfél havi bérnek megfelelő összeget visszamenőleg