Utazás vonattal Németországban, avagy a nagy teszt.

Megosztom

Utazás ICE-vel, IC-vel és EC-vel: Az ADAC klub tesztelte a Deutsche Bahnt távolsági forgalomban.

  • Szinte minden második utazás „nagyon jó” vagy „jó”
  • Minden ötödik utazás „rossz” vagy „nagyon rossz”
  • Higiéniai probléma a mosdókban
  • Ár-összehasonlítás: A Flixtrain lényegesen olcsóbb, mint a DB

A Deutsche Bahn emberek millióit juttatja el minden nap úti céljába. A korona-vírus miatti „elcsendesedés” után a jövőben még többen fogják igénybe venni a vonatokat, mint azelőtt: csak a távolsági forgalomban a Deutsche Bahn jelentősen, évi 260 millió fölé kívánja növelni az utazók számát .

Az ADAC megvizsgálta, hogy az utasok mennyire számíthatnak a pontos vonatokra, a pontos tájékoztatásra, a hozzáértő személyzetre és a tiszta WC-kre.

Az eredmény vegyes: a 30 tesztelt útvonal közül szinte minden második „jó” vagy „nagyon jó” lett. Ugyanakkor minden ötödik utazás „rossz” vagy akár „nagyon rossz” minősítést kapott. A legnagyobb hiányosságok a higiénia , a pontosság , valamint a WiFi és a mobiltelefon-hálózatok területén derültek ki.

A vonatok kevesebb mint fele volt „rendes”, menetrendszerinti.

Mindössze tizenkét vonat, azaz 43 százaléka haladt percre pontosan. Heten maximum hat percet késtek, további hat pedig 16 perc alatti. Három csatlakozáson jelentős, akár 92 perces késések is előfordultak. Két vonatot teljesen lemondtak, töröltek.

A Deutsche Bahn jól teljesített az utasok tájékoztatása terén: egyetlen vonat volt tájékoztatás nélkül. Az alternatív kapcsolatokat is időben bejelentették, és a vágányok változásait, vagy a késéseket megbízhatóan kommunikálták e-mailben, vagy sms üzenetben.

Higiénia: Veszélyes baktériumok a fedélzeten.

Sok esetben megtévesztőnek bizonyult az a jó benyomás, amelyet a tesztcsoport a legtöbb mellékhelyiségről alkotott. A laboratóriumban kiértékelt WC-ülőkékből és ajtókilincsekből vett minták tizenkét szerelvényen mutattak szembetűnő – 43 százalékos – csírafertőzést.

Kilenc minta potenciálisan egészségkárosító baktériumokat tartalmazott, további kilenc pedig kifejezetten egészségkárosító baktériumokat is tartalmazott. Vizuálisan viszont az érintett illemhelyek túlnyomórészt tiszták voltak, ami a nem kellően alapos takarításról árulkodik – bár a vécéket a vírus ideje alatt kétóránként takarítják a DB szerint.

Egyéb hiányosságok: két szerelvényben az akadálymentesített illemhely tartósan le volt zárva. Négyszer hiányzott a higiéniai zacskók és fertőtlenítőszerek, hétszer pedig kellemetlen szag terjengett.

A Wi-Fi vétel közepes, a személyzet nagyszerű.

A távolsági vonatokon a WLAN vétel is lehetne jobb: szinte minden második úton volt csak jó a vétel. Öt vonaton (18 százalék) egyáltalán nem volt WiFi. A mobiltelefon-hálózat minősége a vonatok mintegy 40 százalékánál folyamatosan jónak bizonyult. Megjegyzendő azonban, hogy a Deutsche Bahn elkötelezett a hálózat további bővítése mellett a távolsági és regionális személyszállításban, de függ a hálózatüzemeltetőktől a szolgáltatás színvonala.

A vonat jó helyezést ért el az ülések és az utazási kényelem terén . Ebbe a kategóriába olyan szempontok tartoznak, mint a vagonok felszereltsége és tisztasága, az ülésfoglalás és a gasztronómiai kínálat. 19 vonat volt „nagyon jó”. Fenntartások esetén a járvány miatt a szomszédos ülőhely mindig szabadon maradt. Kis visszaesés: Három vonaton nem volt étel és ital; két Intercity vonaton nem volt fedélzeti bisztró vagy étterem, két másik vonaton pedig nem volt meleg étel.

A személyzet kiváló értékelést kapott: Szinte az összes vonatkísérő hozzáértő benyomást tett, és mindig könnyen megtalálhatóak voltak.

Olcsó alternatíva: Flixtrain.

Az ADAC tíz másik útvonalon vizsgálta a Deutsche Bahn és a Flixtrain közötti árkülönbségeket.

A magánvasúti versenytárs a Flixbus üzemeltető Flixmobility márkája, és 2018 óta ezen a néven van a síneken.
Az ADAC árösszehasonlításában a Flixtrain kivétel nélkül olcsóbb volt – az árkülönbség 16 és 79 százalék között mozgott.

A tíz útvonalból kettőn még gyorsabbak is voltak a zöld vonatok, nyolcszor pedig a Deutsche Bahn.

A nagy különbség a csatlakozások számában rejlik: a Flixtrain a legtöbb útvonalat csak naponta egyszer-kétszer indítja.

A 30 tesztút a 2019-ben legtöbbet utazott útvonalakból, a legtöbb utasszámú állomásokból és a 2030-ban várhatóan legtöbbet utazott útvonalakból alakult ki.

Voltak népszerű turisztikai kapcsolatok is. A tesztcsapat inkognitóban utazott 2021. június 17. és július 29. között, csütörtöktől vasárnapig.

A tesztkategóriák megfelelnek azoknak a minőségi jellemzőknek, amelyek a vonaton utazók számára a legfontosabbak: a tájékoztatást és a pontosságot, valamint a mellékhelyiségek állapotát és higiéniáját pontozták a legnagyobb mértékben, egyenként 25 százalékkal. Az eredmény 22 százalékát az ülőhelyek és az utazási kényelem tette ki, ezt követi a személyzet (15 százalék), majd a mobiltelefon-hálózat és a WiFi (13 százalék). Minden egyes utazás alkalmával lenyomatvizsgálattal higiéniai ellenőrzést végeztek egy szabványos WC-ben és egy akadálymentes WC-ben.

Az árak összehasonlítása a Deutsche Bahn és a Flixtrain között tíz kiválasztott útvonalon egy-egy utazásra készült. A 2021. augusztus 20-i fiktív utazási időpontra a jegyárakat három héttel és egy héttel az utazás előtt vizsgálták meg és hasonlították össze.

Deutsche Bahn a tesztben: Mennyire jó a minőség a távolsági utakon? | ADAC

összeállította: NÉMETH VIKTOR
tartalom: adac.de
fotó: assets.adac.de (© Shutterstock/nattawit.sree)