Ifjúk sokaságának kedvenc olvasmánya Daniel Defoe léleknemesítő és jellemformáló regénye.
Szegény jobb sorsa érdemes Robinson briggje a végtelen óceán irdatlan viharban egy lakatlan sziget parti szikláin ripityára törött. A hajótörést egyedül Crusoe élte túl. Aki az elemek tombolásának elültével a romhalmazzá vált hajóra visszatérve csupán egy kutyát, két macseszt, és egy pár rémülten mekegő kecskét talált életben.
A magányossága okozta szüntelen gyötrelmei közepette várta sorsa jobbra fordulását. Ezért a szigetére hurcolt Péntek sikeres megmentése megváltás volt számára.
Az akkor még ugyancsak emberevő vadembert a szigetre egy hosszú hétvégén kiránduló ínyenc kannibálok egy tengerparti lakoma fő fogásaként kívántak elfogyasztani.
Péntek megérkeztéig csak a hajóroncsról kimenekített háziállatok, illetve utódai, no meg a szigeten hozzászegődött papagáj voltak a társai.
Mint egykoron a megnyúzott kecskebőrébe burkolódzó Robinson, úgy a MÁV-HÉV Zrt., Stratégiai és Innovációs vezére-helyettes címet mértéktartó szolídsággal viselő legújabb, immáron harmadik alvezére, a puritán irodájában hasonló magányban töltheti munkája sokasága miatt a szellemi kapacitását szinte a végtelenségig leterhelő hivatali órái sokaságát.
A magány lehangoló légkörét, a némi vigaszt nyújtó körötte lábatlankodó állatkák hiánya még nyomasztóbbá teszi.
Hiszen a mellékelt szervezeti ábrán az elkeserítő száműzötti elszigeteltsége kiválóan megfigyelhető.
Egy árva beosztott sincs, aki alkalomadtán rányitná irodája ajtaját.
Holott szegény emberünknek szükségszerű kényszerből kellett választania az aggasztó megélhetési gondjai mérséklésére a HÉV-béli remeteséget.
Kedvelt főnöke – lehet megkérdezése nélkül – a MÁV-START Zrt. vezérigazgató-helyettesi státuszából felmentette, és más érdemest égen és földön keresve sem találva, ugyanazon lendülettel kerek 3.000.000 Ft/hó alapbért kostáló fizuért vezérigazgatónak nevezte ki.
Ezért amennyiben Robinsonunk a korábban koptatott MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatói székét megtartotta volna, akkor az egyik munkakör betöltéséért kapott gempának annyi.
A maradék fizu pedig lássuk be az éhenhaláshoz sok, a szerény megélhetéshez viszont aggasztóan kevés.
Mint tudjuk az átlag vasutas jövedelmek kényelmes biztos polgári jólétet nyújtanak. Észre sem vette, hogy tavaly egy fillér bérfejlesztést sem kapott. Meg sem kottyant számára az élet drasztikus drágulása. A nagy élelmiszer hálózatok elmúlt évi 10-14%-os áremelkedéseit meg sem érezte.
Ezért kezdjen furdalni a lelkiismeretünk, sőt ha sorsa nem fordul jobbra legyünk szolidárisak Péter Úr iránt.
Szerencsére azonban egy vezérigazgató nemcsak okos, hanem mint Odüsszeusz leleményes is.
Kifundálta, mivel a két státuszért járó két fizu felvételének tiltása csupán akkor hat, ha mindkét állás főnöki. Ezért – heuréka – pattant ki a kádból, hát persze, hogy van megoldás.
Így még mielőtt a HÉV vezérigazgatói jogart átadta volna, a gigantikus cégnél – a pályahálózatának hossza közel 100 km – lóhalálában létrehozták a Stratégiai és Innovációs addig nem létező, ám nyilvánvalóan hiánypótló és nélkülözhetetlen harmadik vezérigazgató-helyettesi státuszt.
Amelyre, mint a legalkalmasabb egyedüli kandidáltat nyomban, szabad szemmel is jól látható 1.250.000 Ft/hó alapbérért tavaly decemberben rögvest ki is nevezték.
Így azután a teljes munkaidőben ellátott mindkét munkakör betöltésért, az azokban elvégzett munkáért járó mindenfajta javadalmazást jogszerűen – hiszen egy újonc frizurájára hajazó, így a főnökére hasonlító jogi főigazgató nem lát benne Justiciának esetleg aggályosnak tűnő momentumokat – és ami a legfontosabb etikusan – hiszen a Megfelelőségi Bizottság is rendjén valónak tartja – a végzett munkájának szerény elismeréseként méltán élvezheti.
Megvalljuk azért aggódunk.
A ma ifjú titánoknak bár mennyire is edzett a fizikumuk, és kiváló a mentális állapotuk nyilvánvalóan az átlagosat jóval maghaladó tartós terhelést, ez esetben a mindkét beosztás, kétségtelenül teljes embert igénylő napi legalább 2X8 órás fizikai, de főképpen szellemi igénybevételét sokáig jóvátehetetlen károsodások nélkül bírni egyszerűen lehetetlen.
Ráadásul mivel mind két cég köztulajdonban van, a munkaközi szünet nem is lehet része a nap, mint nap iszonyatos innovatív szellemi intenzitásban eltöltött munkaidőnek.
Persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy az említett tulajdoni forma okán a gazdasági társaságok költségeinek java részét az adófizető magyar állampolgároktól a NAV által beszedett adóforintjaiból fedezik.
Így a HÉV-esek és a vasutasok pénzéből is, akik egy részének körében, mint hírlik a volt, és van vezér ráadásul nem túlzottan közkedvelt.
Sőt a MÁV Zrt. kegyenc szakszervezeti vezetői közül is páran vele kapcsolatban a lírai jelzők tudatos mellőzésével nyilatkoznak.
Szakszervezetünknek eljuttatott történésekből a START-os munkavállalók mentális felkészítésére, és a vezér/helyettes egy jobb irányba való megváltozásának vágyával a múltbéli események pár – K.V.SZ.-el megosztott – epizódját tárjuk olvasóink elé:
- A 20 – 40 éve regnáló szakmai vezetők nem feltétlenül önkéntes távozása. Helyükre manegerek kerültek.
Majd a 20 – 40 éve a HÉV-nél dolgozó szellemi állomány többsége távozott a cégtől. - Szolgálati lakások lebontásának és az ott lakók kiűzésének terve. (2018.12.04.)
Mivel az ötletet az Üzemi Tanács nem támogatta, az ÜT is persona non gratává vált.
(Alapelv, aki ellenvéleményt fogalmaz meg az ellenség.) - Bérek, jutalmak, pótlékok juttatása: kizárólag egyoldalú munkáltatói döntések alapján.
- Trükkös munkahely bezárások. Állomások, munkahelyek, munkakörök megszüntetése egyeztetés nélkül.
- Az évtizedes hagyományként tartott évvégi szakszervezeti rendezvény utolsó pillanatban való megvétózása 2018.-ban. (A MÁV-HÉV területen lévő ebédlőben.) A már engedélyezett és leszervezett évvégi összejövetelt a MÁV-HÉV váratlanul pár nappal a megtartása előtt lemondta. Cserébe a MÁV-HÉV 2019 év elején saját rendezvényt tartott.
- Majd 2019-ben elkezdődtek a koholt hátrányos jogkövetkezménnyel járó eljárások sorozata a munkaidő kedvezmény alapján a teljes munkaidőben a munkavégzés alól mentesített szakszervezeti vezetők ellen. Például Illés Csaba Független HÉV Szakszervezet elnöke – felségsértés – nem válaszolt egy napon belül egy e-mailre …. stb.
A nyilvánvalóan jogsértő intézkedések ellen az érintettek a bírósághoz fordultak, és mindhárom esetben másodfokon is nyertek. (2021. április.)
Az ítéletek indokolása szerint a munkáltató magatartása sértette az Mt. 6. § (2) bekezdésében foglalt jóhiszemű joggyakorlás követelményét és a munkáltató a szakszervezetek és munkavállalói képviseletek joggyakorlását bizonyítottan vissza kívánta szorítani.
A bíróság megítélése szerint a munkáltató visszaélésszerűen gyakorolta az őt megillető jogokat. - Törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett a Független HÉV Szakszervezet ellen. (A bíróság elutasította.)
- Munkáltatóként nem hajlandó a szakszervezeteknek irodát biztosítani.
- A szabályzatok VU-k véleményezésre csak az Üzemi Tanácsnak kerülnek elküldésre. A szakszervezetek véleményére a munkáltató nem kíváncsi.
- Gyakorlatilag semmi tervezett intézkedés a szakszervezetekkel nincs egyeztetve.
- A Munkavédelmi Szabályzat munkavédelmi Bizottság nélkül, egyoldalúan lett kiadva.
- A szakszervezeteknek sehová sincs belépési, behajtási engedélyük.
- Az Üzemi tanács üléseire a meghívásoknak a vezetők nem tesznek eleget.
- Pandémia kezdetekor kiadásra került egy VU, melyben az érdekképviseletek mozgását korlátozták.
- 2020-ban a helyi bértárgyalások normális mederben haladtak. Egyszer csak az egyik reggel egy e-mailt kaptak a munkavállalók, hogy a szakszervezeti vezetők nem akarnak megállapodni, ezért a munkáltató beszüntette a tárgyalásokat és egyoldalú bérintézkedést hajt végre.
- Szakszervezeti és Munkavédelmi együttműködési megállapodás felmondása. (Azóta sincs.)
- Az összes kikérőt személyesen a vezérigazgatónak kell küldeni.
- A KSZ tárgyalási kezdeményezésre még válasz sem érkezett.
- Létszámpótlék bevezetése, melyre az ÜT-s a munkavédelmi és szakszervezeti tisztségviselők nem jogosultak, mivel negyed évente a három napnál több távollét kizáró ok.
- A 2020. évi bértárgyalások előtt az érdekképviseleti vezetőket 16-os MMK-ból áthelyezték a 17-esbe, majd ezt követően a 17-es MMK-ba tartozókat kizárták a béremelésből.
- A szakszervezeti vezetők 2020. évtől kezdve nem vehetnek részt az alapvizsgáikhoz szükséges időszakos oktatásokon és a KTI időszakos vizsgákon. (forgalmi szolgálattevő, járművezető)
Úgy véljük a fenti sorokban olvasottak alapján sokan okkal gondolják, hogy a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., valamint a MÁV-HÉV Zrt. Felügyelő Bizottságainak kötelességük lenne vizsgálat tárgyává tenni az álláspontunk szerint a közjót egyáltalán nem szolgáló a jogalkotó szándékával összeegyeztethetetlen, meglehetősen lehangoló ügyet.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
G7.hu: Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség
Csaknem 100 lepukkant vasúti kocsin kezdte el a tűzoltást Lázár minisztériuma
KÖZLEKEDŐ TÖMEG: Általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye