A hosszabb vonatutak mindig nosztalgikus érzésekkel töltenek el minket, akárhová is tartunk.
Külföldi nyaralásunk során is bátran utazzunk vonattal, hiszen ma már akár olcsóbb és sokkal kényelmesebb is lehet, mint egy repülőút.
Mutatjuk, mire érdemes odafigyelni, ha az európai körutazást vonattal tervezzük megjárni.
Előnyök és hátrányok
A vonatút során sokkal többet láthatunk az országból, mintha autóval indulnánk útnak, hiszen a vonatok nem igénylik a navigálást, vagy a közúti táblákra való odafigyelést.
A vasútvonalak gyakran az utak közelében vannak, de sokszor halad olyan útvonalon, ahol nincs autóforgalom, így az utasok lehetőséget kapnak a vidék olyan részeinek megtekintésére, amelyeket máshogy nem láthatnának.
Ezen kívül költséghatékony is lehet a vonatút, amennyiben éjszakába nyúló utat választunk, hiszen ilyenkor megspórolhatjuk a szállásköltséget is.
kép: mavcsoport.hu
Emellett spontán utakra is kiváló lehet, hiszen a repülővel ellentétben a vonatokra nem feltétlenül kötelező előre jegyet váltani, elég eldöntenünk a vasútállomáson, hová tartunk és ekkor megvenni a jegyet.
Továbbá nem kell a poggyászunk miatt sem aggódnunk, mert a vonatokon nincsen tartalmi és méreti korlát, illetve az elhelyezés is sokkal egyszerűbb. Újabb előny, hogy a legtöbb vasútállomás a városközpontban található, így nem kell plusz időt és pénzt költenünk arra, hogy a távoli repülőtérről a városba jussunk.
Azonban azt tudnunk kell, hogy a vonat egyáltalán nem a leggyorsabb utazási mód, mert többször is megáll az út során, és bár vannak szupergyors vonatok is, a régebbi modellek nem hasítanak olyan sebességgel, mint gondolnánk. Emellett gyakran előfordulnak vasúti sztrájkok is, amelyre nem is gondolnánk, mielőtt útnak indulunk, pedig mindenképpen érdemes a helyi forrásokból tájékozódni, ha nem szeretnénk az állomáson éjszakázni.
Jó tanácsok vonatút előtt, közben és után
Nagyobb állomásokon legalább 20 peron van egy épületben, ahová a vonatok érkeznek, majd ugyanonnan indulnak el újra, de vannak áthaladó állomások is, amelyeknek csak néhány peronja van. Egy biztos: mindig lesz legalább egy jegypénztár ablak, és jó esetben legalább egy jegyautomata.
Fontos tudni, hogy mindig indulás előtt legalább 40 perccel érkezzünk meg és váltsunk jegyet, amennyiben határon fogunk átutazni, mert esetenként vámügyi ellenőrzésen is át kell mennünk.
Minden vonatkocsinak általában az egyik végén van a poggyászmegőrző területe a nagyobb táskák számára, és az ülések felett is vannak tárolók a kisebb tárgyak és a kézipoggyász méretű táskák számára. Ha nem szeretnénk szem elől hagyni a csomagunkat, akkor próbáljuk meg a felső tárolókra helyezni, ha azonban nem férne el, akkor az ülésünk alá tegyük, hogy ne legyen útban senkinek.
A legtöbb távolsági vonaton található étkezőkocsi, amelyet minden utas meglátogathat, a jegy osztályától függetlenül. A minőség és az árak eltérőek, ezért a legtöbben előre csomagolt étellel és itallal készülnek a vonatútra. Ha lehet, vásároljunk be mi is előre, hiszen nem minden állomás rendelkezik megfelelő étkezési lehetőséggel.
A fedélzeten vannak mosdók, általában vonatkocsinként egy. Érdemes papírzsebkendőt vinni magunkkal, arra az esetre, ha a WC-papír elfogyna – főleg a távolsági vonatokon, mivel nem feltétlenül ellenőrzik útközben a készletet.
Legjobb európai vasúti útvonalak
Minden út különbözik, ezért mindig alaposak járjuk körbe a kérdést, hogy a vonatozás valóban a legjobb megoldás-e számunkra az utazáshoz. Vannak olyan vonatutak Európában, amelyek hihetetlenül népszerűek az utazók körében – vagy azért, mert ez a legjobb módja az egyik helyről a másikra való eljutásnak, vagy néha azért, mert ez egy ikonikus utazási élmény kihagyhatatlan.
Íme néhány példa ezekre a csodás és népszerű vonatutakra.
Az angol La Manche-csatorna alatti gyorsvonaton közlekedni meglehetősen egyedülálló utazási élmény: a 450 kilométeres út London és Párizs között körülbelül 2,25 órát vesz igénybe.
A spanyol nagysebességű AVE vonat mintegy 2,5 óra alatt 608 kilométert tesz meg az gyönyörű vidéken Madridtól Barcelonáig. A regionális vonatok ugyanezt a távolságot közel kilenc óra alatt teszik meg, így általában ez a gyorsvonat a legjobb megoldás.
A Caledonian Sleeper London és Edinburgh között, amely bár nem a Roxfort Expressz, de a vitathatatlanul a legfényűzőbb vonat, amely összeköti Londont Skóciával. A Londonból Edinburgh-ba tartó 630 kilométeres út sima vonattal kevesebb, mint 4,5 óra, de nagyjából 7 órás éjszakai utazással a Caledonian Sleeper-en megtakaríthatjuk egy szálloda éjszakájának költségeit, és csúcs vonat-élménnyel is gazdagodhatunk.
A svájci táj meglehetősen lélegzetelállító lehet, és van néhány vonatút, amely ezt teljes mértékben kihasználja.
A Glacier Express az Alpokon át Zermatt-tól St. Moritzig kígyózik, nagyjából nyolc órát vesz igénybe, hogy megtegyen valamivel több, mint 290 kilométert. Ez az út nem a sebességről, hanem a csodálatos tájak látványáról és a nyugodt elmélyedésről szól.
Ha nem mennénk nagyon messzire, akkor a nagysebességre is alkalmas RailJet vonatok három órán belül megteszik a Budapestről Bécsbe vezető 240 kilométert, de ha többet akarunk látni az út mentén, akkor választhatjuk a lassabb, helyi vonatokat. Így az út nagyjából 4 órásra bővül és sokkal több csodás látványban lehet részünk közben.
Külföldi vonatút során se feledkezzünk meg biztonságunkról! Mindig kössünk utasbiztosítást, hogy nyugodt legyen az utunk, akárhogyan is tesszük meg!
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Október 22.: Szakszervezetünk védőszentjének, Szent II. János Pál pápának az emléknapja
Vasútfejlesztés és a valóság?
Inno Trans 2024 kiállítás szakmai szemmel