Vasút csodák a világból, a sebesség bűvöletében.

Megosztom

A Vasút csodák (Impossible Railways) a Spektrum televízió 60 perc hosszúságú, 2018-ban készült sorozata.

A XIX. század eleji, feltartóztathatatlan elterjedésük óta a vonatok a modern közlekedés és mérnöki tervezés középpontjában állnak. Mára vasúthálózatok épültek ki szédítő magasságokban, a legsűrűbb vadonban, tengeren és városokban.

Az izgalmas grafikának, lenyűgöző eredeti felvételeknek és szakértői elemzéseknek köszönhetően a sorozat egyedülálló és átfogó képed ad azokról a technológiai áttörésekről, melyek lehetővé tették napjaink világméretű vasúthálózatának kiépítését.

Ma a Fő a sebesség című epizódot osztjuk meg olvasóinkkal.

Néhány adat a mai részből:

London – Edinburg 650 km, A4 Paacific Class (1935) 6 db maradt pl.: Union of South Africa, Ar Flying Scottman 1938-ban A4 Mallard világrekord 202 km/h. London- Edinburg 6 óra volt.

Új Mexikó, Tularosa medence Holoman légi bázis, 1949. 16 km hosszú vonal, 7 sebesség rekord, Sonic Winf 2004. 1954-ben 1017 km/h 40g-s fékezés, (40×9.81 m/s2) Kerekek helyett papucsok, maximális sebesség tábla Mach10.

Anglia dél-Devon, Newton Abbot Plymouth vákum vasút 110 km/h, patkányok rágták el a szigetelést.

Észak Kalifornia Vektor modell teszt pálya 600 m , 280 km/h Flight Rail Corp.

Japán, Tokaido Shinkansen, Lövedék expressz Tokió-Osaka 515 km, 4 óra Alagútban lökés hullám hangrobbanás, 500-as mozdony sorozat 15 méteres orrész 1997, 300 km/h.

MAGLEV Mágneses lebegtetésű vasút, 603 km/h a világrekord, szupravezető, folyékony nitrogén -273 Co, folyékony hélium -269 Co 2027-re lesz kész a Tokio-Osaka Maglev vonal, 1 óra lesz a menetidő a két város között.

Olaszország, Torino, Milánó, Róma, Nápoly nagysebességű vonattal, Trenitalia Frecciarossa 1000, max 350 km/h, de 300 km/h menetrend szerint, Milánó-Róma 570 km 2.5 óra ALS = aktív oldali felfüggesztési rendszer.

Vasút csodák – Fő a sebesség

összeállította: NÉMETH VIKTOR
tartalom: port.hu, vonatos-utifilmek-magyarul.com
fotó: Internet