Átadták Németország legmodernebb high-tech kombinált teherpályaudvarát. Magyarországon a Rail Cargo Hungaria a hibrid technológia felé nyit.

Megosztom

Az új teherpályaudvar 250.000 teherautó kiváltására alkalmas. A DB (Német Szövetségi vasút) és a szövetségi kormány 171 millió eurót fektet be a MegaHub teherpályaudvar létrehozásába.

Minden Lehrte -ből induló vonattal 52 teherautót terelünk át az útakról a vasútra.

Jelentette ki Ronald Pofalla, a DB Infrastructure tagja.

Az innovatív technológia biztosítja, hogy a teherforgalom felgyorsuljon, a ki- és berakodás átláthatóbb és egyszerűbb legyen.

Németország legmodernebb árufuvarozási központja megkezdte működését.

Két év építkezés és több hónapos próbaüzem után Ronald Pofalla, a DB Infrastruktúra Igazgatóságának tagja, Enak Ferlemann szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúra miniszter parlamenti államtitkára és Alsó -Szászország közlekedési minisztere dr. Bernd Althusmann hivatalosan megnyitotta a MegaHub Lehrte konténer terminált. A létesítmény néhány percen belül rekord sebességgel tölti fel a konténereket a szerelvényekre. Ez azt jelenti, hogy az áruk gyorsabban jutnak el az ügyfelekhez. A cél a vasúti áruszállítás vonzóbbá tétele. Az új konténerállomással a DB nagyobb teherforgalmat biztosít a környezetbarát vasúton: A MegaHub Lehrte naponta akár 13 tehervonatot állít össze – ez körülbelül 250.000 kamionnak és 120.000 tonna árú közúti megtakarításnak felel meg évente.

Így működik a MegaHub:

Videókapuk rögzítik a vonat és a teherautó terhelését, amint belépnek a 120.000 négyzetméteres területre. Három 20 méter magas daru és tizenkét önálló, elektromosan működtetett szállítógép válogatja a tehervonatokhoz szabott konténereket. A konténerek berakodását és újratöltését központi számítógép vezérli. A MegaHub különösen csendesen dolgozik és energiát takarít meg: az érkező vonatok kihasználják lendületüket, amikor áram nélkül lépnek be és gurulnak közvetlenül a daruk alá.

A rendszer kétszer annyi daru és akár 20 szállítójármű számára kínál bővítési lehetőséget.


Magyarországon meghatározó teherforgalmat lebonyolító vasútvállalat a Rail Cargo Hungaria, amely az osztrák Rail Cargo Group tulajdonában áll.

A társaság folyamatos fejlesztésekkel kíván itthon a piac élvonalában maradni.

Egyik fontos mobilitási fejlesztésük, hogy megkezdődött a Rail Cargo Hungaria megrendelésére kifejlesztett villany-hibrid vonali mozdony tesztelése, amelyet a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat a Rail Cargo Hungaria számára és igényei szerint fejlesztett ki.

A következő hónapokban a szakemberek ellenőrzik, hogy a jármű teljesíti-e a piacvezető magyar árufuvarozási vasúttársaság elvárásait, valamint elvégzik az engedélyekhez szükséges vizsgálatokat és futópróbákat. A járművek technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon kondenzátorokhoz hasonlítható egységek, úgynevezett szuperkapacitások biztosítsák az energiát a továbbhaladáshoz. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről – állóhelyzetben, vagy útközben is –, illetve töltőpontokon is feltölthetik. A villany hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha üzemzavar vagy építkezés miatt kiesik a felsővezetéki szolgáltatás. Az új technológiának köszönhetően az RCH nak ilyen esetekben nem kell majd költséges vasúttechnológiai művelettel dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villanymozdonyt. Megoldást nyújt majd az iparvágányok esetében is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. Itt a tolatást jelenleg dízelüzemű mozdonyok végzik, amelyek szennyezik a rendező pályaudvarok, saját célú pályahálózatok levegőjét. A Rail Cargo Hungaria által rendelt hibrid gépek ezeket a feladatokat gazdaságosan és tisztán végzik majd el. A most tesztelt környezetbarát villany-hibrid mozdony a tervek szerint legalább tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből, felsővezeték nélküli szakaszon. Ez a képesség meghaladja azt a teljesítményt, amelyet jelenleg az „utolsó mérföld” megtételére a nemzetközi gyakorlatban elvárnak.

Ez lesz az első kínai mozdony az Európai Unió vasúthálózatán, amely típusengedélyt kaphat.

Az RCH a megállapodás értelmében négy éves időtartamra bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési, vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vonali mozdonyok tervezett felhasználási területe Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária.

Közben megérkezett Kínából Európába a Rail Cargo Hungaria (RCH) megrendelésére kifejlesztett árufuvarozási feladatokra optimalizált első villany-hibrid tolatómozdony, amelynek tesztelése már meg is kezdődött Csehországban.

https://youtube.com/watch?v=P9ckRsr-RWc

A két tolatómozdony a tervek szerint 2022-ben kezdi meg a szolgálatot a magyar pályahálózaton.

De további gyorsan ható fejlesztések is történnek az RCH háza táján.

A Rail Cargo Hungaria (RCH) önálló vontatási képességének további bővítése érdekében öt F140DE Traxx dízelmozdony bérléséről állapodott meg az Akiem vontatójármű-lízingelő vállalattal.

A gépek bevetési területe Debrecen és Miskolc környéke, feladatuk az iparvágányi kiszolgálásokat is magába foglalja. A két vállalat közötti bérleti szerződés öt évre szól, és kiterjed a karbantartási feladatokra, valamint azok költségeire is – áll az RCH sajtóközleményében.

Körös Norbert az RCH vezérigazgatója (balról) veszi át a Traxx kulcsát Patrice Bildsteintől. fotó: Vörös Attila, iho.hu

A 2008-ban gyártott, négytengelyes F140DE Traxx-ok teljesítménye 2200 kW, maximális sebességük 140 km/óra, indító vonóerejük 270 kN, tömegük pedig 82 tonna. A gépek modernebb motorral rendelkeznek, mint az RCH által eddig igénybe vett mozdonyok, hatásfokuk magasabb, károsanyag-kibocsátásuk pedig alacsonyabb. Használatukkal éves szinten minimum tíz százalékkal csökken a vasúttársaság üzemanyag-fogyasztása, ezáltal 105 ezer literrel kevesebb gázolajat égetve el körülbelül 278 tonnával csökken a társaság szén-dioxid-kibocsátása.

Az RCH egy évvel ezelőtt kezdte meg önálló dízel flottájának kiépítését, amelynek kapacitását a jelenleg is üzemelő 2068-as, közepes teljesítményű tolatómozdonyok mellett a nagy teljesítményű Traxx-ok szolgálatba állításával bővíti, javítva a tolatási feladatok eredményességét.

A bérelt járművek teljesítménye hozzájárul a Rail Cargo Hungaria egyeskocsi-szolgáltatásának országos lefedettségű fenntartásához.

Fűzte hozzá végezetül Körös Norbert az RCH vezérigazgatója.

összeállította: NÉMETH VIKTOR
fotó: Internet
tartalom: deutschebahn.com, rch.railcargo.com, iho.hu