2022. november 9-én az alábbi témák napirendre tűzésével távértekezett a MÁV-START Zrt. Vasúti Érdekegyeztető Tanácsa.
1. A szolgálati helyeken biztosítandó hőmérsékleti követelmények, és az ezzel összefüggő munkáltatói intézkedések
2. Tájékoztatás az országos közösségi közlekedés-szervező felállításával kapcsolatban tervezett kiszervezésről
3. A mozdony-és a jegyvizsgáló személyzet teljesítményösztönző rendszer bevezetésének eddigi tapasztalatai
4. A munkavállalókat sújtó reálkereset-veszteség kezelésének munkáltatói javaslatai 2022. és 2023. év vonatkozásában
Az 1. napirendi ponttal kapcsolatban:
A szakszervezetek jelezték a munkáltató felé, hogy egyes munkáltatói jogkörgyakorlók (jellemzően Kelet-Magyarország területén) részéről dermesztő túlkapások jelentkeznek a maximum 18 fokot meg nem haladó hőmérsékletű munkakörnyezet betartásával kapcsolatban.
Vannak olyan területek ugyanis, ahol a munkáltatói jogkörgyakorló még a 18 fokot sem biztosítja a szolgálati helyen, és összeszedik a korábban a munkáltató által a munkavállalók rendelkezésére bocsátott mikrókat, kávéfőzőket, és lekapcsoltatják a hűtőket.
További felvetések is elhangzottak. Miszerint, a jegypénztárosok számára nem elegendő a munkáltató által biztosított öltözet, ugyanis abban 18 fok mellett fáznak. Kérdésként fogalmazódott meg, hogy a pihenőhelyiségekben ahol az átfagyott vagy átázott ruházatu vasutasok tartózkodnak, valamint az öltözőkben és a zuhanyzókban egyaránt a 18 fokos hőmérsékletet kell tartani?
A munkáltató sommás válaszában elmondta, hogy a szakszervezetek minden tudomásukra jutott túlkapást konkrétumokkal jelezzenek a munkáltató felé, és megteszik a szükséges lépéseket. Úgy tünt ezidáig hozzá nem érkeztek panaszok, avagy kritikus észrevételek.
A munkáltató, egyébiránt elképesztő álláspontja szerint a pihenő-és öltözőhelyiségekben, valamint a zuhanyzókban is – a jogszabály értelmében – legfeljebb 18 fokos hőmérsékletet szabad biztosítani.
A Korrekt Vasutas Szakszervezet képviseletében Bárány Balázs elnök kifejtette, hogy a 18 fokos munkakörnyezetre vonatkozó jogszabályokat a józan észnek megfelelve és az emberséges bánásmód elvárásait tartva kell alkalmazni. Értelem szerűen vannak olyan esetek, amikor a 18 fokos hőmérséklet nem tartható. Nyilvánvaló, hogy 18 fokban némi egészségügyi kockázatot jelent öltözködni, zuhanyozni. Mint ahogyan azon abszurditást sem várja el a jogalkotó, hogy az előforduló kevéssé zord 18 fok feletti téli napok esetén, 18 fokra hűtsék le helyiségek hőmérsékletét. Holt a sok bölcs által a VÉT-en agyon elemzett Korm. rendeletből ez a cselekvési kötelezés is kiolvasható.
A 2. napirendi ponttal kapcsolatban:
Az országos közösségi közlekedésszervezők kiszervezésével kapcsolatban a munkáltató tájékoztatta az érdek-képviseleteket, hogy a közösségi közlekedés-szervezéssel kapcsolatos feladatokat 2023. január 1-jétől a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE Kft.) fogja ellátni, amelynek feladata az egységes menetrend, tarifarendszer készítése, egységes haváriakezelés és utastájékoztatás kidolgozása lesz. A MÁV-START Zrt.-től a kiszervezés csak néhány munkatársat fog érinteni az Ügyfélszolgálat és az Irányítási szintről. A kiszervezéssel kapcsolatban pontos számokat a munkáltató még nem tudott mondani, tekintettel arra, hogy még csak az előkészületek folynak, és nem tömeges kiszervezésről van szó.
A 3. napirendi ponttal kapcsolatban:
A szakszervezetek jelezték, hogy a Békéscsabán bevezetett mozdony-és a jegyvizsgáló személyzet teljesítményösztönző rendszere nem aratott osztatlan sikert a munkavállalók körében. A munkavállalók a teljesítményösztönző rendszer keretében megszerezhető pontoknak még az 50 %-át sem szerezték meg.
A szakszervezetek egységes álláspontja a témában az, hogy a munkáltató a teljesítményösztönző rendszer kiterjesztése, illetve átdolgozása esetén feltétlenül vonja be az érdek-képviseleteket annak érdekében, hogy olyan ösztönzőrendszer kerüljön bevezetésre, amely mindenki megelégedésére szolgál.
A 4. napirendi ponttal kapcsolatban:
Az elszabaduló infláció és a 2021. évi nulla százalékos “bérfejlesztés” miatt minimum 20 %-kal csökkent a reálkeresetek értéke. Elvárásként került megfogalmazásra a kérdés.
A munkáltatónak, hogy miként szándékozik az alacsony jövedelmű vasutasok számára a megélhetési válságot keletkeztető állapoton javítani? Hiszen sokan örülnek ha a túlórák sokaságának teljesítésével kapott havi munkabérükből az ársapkás krumpli megvételére is futja a hó végén.
A munkáltatói oldal kijelentette, hogy érti a problémát, de elkülönített kerete, továbbá jogszabályi kötelezettséges sincs a reálkereset-veszteség kompenzálására, meg egyébbként is van egy kiváló bérmegállapodás.
Amúgy pedig egyébként sem rendelkezik felhatalmazással senki által arra, hogy az írdatlan reál jövedelem zuhanás okozta – legalább a szerény keresetű – vasutasok hovatovább kilátástalan helyzetén béremeléssel javítani tudjon. A munkáltató előadta, hogy tud (még szerencse) a hosszú idő óta fennálló, és csak egyre romló kilátásokkal terhes gondokról, valamikor először csoportszinten a CSÉT ülésén – ahonnan szakszervetünk ki van tíltva – majd megtárgyalják, és az ott születendő döntés iránymutatása szerint fog a START önállóan cselekedni.
Szakszervezetünk kifogásolta, hogy a videó VÉT ülésen, amely a munkavállalók helyzetére alapvetően ható kérdésköröket volt hivatott megtárgyalni, és azon érdemben javítani a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója nem jelent meg.
Távolmaradása nem csupán a vezérigazgatónak a szakszervezetekhez való viszonyulását, hanem a “nagy” szakszervezetek érdekérvényesítő képességének hatékonyságát egyaránt minősíti.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
Nagyböjt III
NER-es sikercég leánya biztosíthatja a munkaruhákat a MÁV-nak és a Volánnak 1 milliárdért. 24.HU
MÁV Pályaműködtetési Zrt.-nél tartott Üzemi tanács és munkavédelmi képviselő választások eredményei és tapasztalati